عنوان | رابطه قدردانی با ویژگیهای شخصیتی و رفتارهای جامعهگرا در دانشجویان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 133-107 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر دانشجویان پسر پنج عامل شخصیت رفتار جامعهگرا قدردانی |
موضوع | جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
پژوهش حاضر در صدد بود تا رابطة بین قدردانی با رفتارهای جامعهگرا و ویژگیهای شخصیتی را در دانشجویان دختر و پسر بررسی و مقایسه کند. نوع پژوهش همبستگی و مقایسهای بود. تعداد 384 نفر (222 دختر و 162 پسر) از میان دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای قدردانی؛ فرم کوتاه شدة آزمون قدردانی، نارضایتی، تقدیر، رفتارهای جامعهگرا و فرم کوتاه پرسشنامة پنج عاملی نئو را تکمیل کردند. یافتهها با استفاده از روش همبستگی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابعاد قدردانی با رفتارهای جامعهگرا رابطة مثبت و معنادار دارد. از بین ابعاد شخصیت، روان آزردهخویی با کلیة ابعاد قدردانی رابطهای مثبت و انعطافپذیری با بعد قدردانی و تقدیر رابطة مثبت و معنادار و برونگرایی، با وجدان بودن و توافق پذیری با رفتارهای جامعهگرا رابطهای منفی نشان دادند. همچنین در میان دانشجویان دختر و پسر در میزان قدردان بودن و ابعاد شخصیتی تفاوت وجود داشت. یافتههای پژوهش حاضر از رابطة بین قدردانی، رفتارهای جامعهگرا و بعضی از ابعاد شخصیتی حمایت کرد. |
کد مقاله | 15434 |
تعداد بازدید | 967 |
|