عنوان | قیمومت و شخصیت زن |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه بینات - موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) - علمی تخصّصی سال 19 شماره 2 پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1391 |
محدوده صفحات | 22-4 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شخصیت زن عهدین قیمومیت |
موضوع | رياست خانواده / سرپرستي خانواده / مديريت خانواده / قواميت |
چکیده |
این نوشتار، پژوهشی است تطبیققی در باب مسأله «قیمومت مرد بر زن و تأثیر آن بر شخصیت زن از نگاه قرآن کریم و عهدین» که غربیها و پیروان عهد عتیق و عهد جدید این شبهه را مطرح کردهاند که قرآن با اعطای قیمومت زن به مرد، زن را فرودست انگاشته و شخصیت او را نادیده شمرده که این خود نوعی توهین به جنس زن است. و آنان آیه شریفه: «الرّجالُ قَوَّامُونَ عَلَ النِّسَاء» (نساء، 34/4) را برای اثبات مدعای خود به عنوان سند ارائه نمودند. لذا نگارنده در این نوشتار به صورت تطبیقی به موضوع «قیمومت در عهدین و قرآن کریم و تأثیر آن بر شخصیت زن» پرداخته است. \r\nآیات عهدین و قرآن کریم اصل موضوع قیمومت مرد بر زن را تائید نمودهاند و مفسران کتاب مقدس و قرآن کریم نیز این قیومت را موجب خدشهدار شدن شخصیت زن ندانستهاند، اما در دو مورد با همدیگر اختلاف دارند: 1. محدوده قیمومت. 2. عواملی که باعث به وجود آمدن این سلطه و حاکمیت برای مرد شده است. \r\nدر مورد محدوده قیمومت، سلطه مرد را در تمامی امور جامعه دانسته، ولی مفسران قرآن کریم در این باره بر دو گروه هستند عدهای آن را محدود به روابط زناشوئی و محیط خانواده دانستند و عدهای دیگرر آن را تعمیم دادند که علاوه بر محدوده خانواده، در اموری که به تعقّل و احساس کمتر نیازمند است، مرد را به عنوان قیم زن پذیرفتند. تأثیر این ایدهها بر شخصیت زن در بحث عواملی که موجب به وجود آمدن قیمومت شد، نمایان میشود. \r\nبنابر گزارش عهدین، عواملی که باعث قیومت مرد بر زن شده است، از این قرار است: الف: طفیلی بودن خلقت زن. ب: فریفته شدن زن. ج: عامل گناه بودن زن. د: تسلط مرد به عنوان کفاره گناهان زن. از این رهگذر معلوم میگردد که نگاه کتاب مقدس به زن در موضوع قیمومت نگاهی تحقیرآمیز است، اما براساس آیات قرآن کریم، خداوند سرپرستی و نظارت بر امور خانواده را به عنوان یک تکلیف، بر دوش مردان نهاده است. از آن جا که سعادت و مصلحت هر جامعهای در گرو داشتن ناظر و سرپرستی است که در فرض بروز مشکل، مرجع و فصل الخطاب باشد، خانواده نیز به عنوان عضو کوچکی از جامعه از این قاعده مستثنی نیست، و مرد را به عنوان قیّم همسر معرّفی نموده است. |
کد مقاله | 15261 |
تعداد بازدید | 1075 |
|