عنوان
|
خوشبینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبکهای هویت |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
فرهاد تنهای رشوانلو - راضیه کرامتی - ابوطالب سعادتی شامیر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 2 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
90-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان سبکهای هویت عزت نفس خوش بینی
|
موضوع
|
هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف تعیین روند تحول سبکهای هویت در دختران 12 تا 18 ساله و رابطه آن با خوشبینی و عزتنفس انجام شد. روش، روش این پژوهش پس رویدادی بود و 138 نفر از مجموع 9438 نفر دانشآموز دختر پایههای اول راهنمایی تا چهارم متوسطه شهر بجنورد با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (1992)، عزت نفس روزنبرگ (1967) و جهتگیری زندگی شییر و همکاران (1994) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه تحلیل شد. \r\nیافتهها: نتایج نشان داد میانگین خوشبینی و عزت نفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی در سنین مختلف، بیشتر از سایرین است. میزان خوشبینی دختران در سنین مختلف با یکدیگر تفاوت نداشت اما براساس سبک هویتی، در میزان خوشبینی آنها تفاوت مشاهده شد. تفاوت نمره عزت نفس دختران بر حسب سن، سبک هویتی و اثر تعاملی آن نیز معناداربود. \r\nنتیجهگیری: نمره خوشبینی و عزتنفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی، با افزایش سن، پس از یک روند نزولی در سنین پایانی راهنمایی، مجدداً روند صعودی به خود میگیرد. اما در دختران دارای سبک هویت هنجاری و سردرگم / اجتنابی، نمره خوشبینی و عزتنفس در سنین پایانی دبیرستان دچار افول میشود. بر این اساس اتخاذ تدابیر مشاورهای ویژه این دختران در سنین پایانی راهنمایی و دبیرستان لازم و ضروری به نظر میرسد.
|