عنوان
|
رابطه سبکهای تربیتی ادراک شده پدر و رفتارهای پرخطر |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
میرنادر میری - هادی بهرامی احسان - حمید بهرامیزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
91-78 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط خانوادگی رفتارهای پرخطر سبکهای تربیتی ادراک شده
|
موضوع
|
تربيت در خانواده روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة سبکهای تربیتی ادراک شده پدر با رفتارهای پر خطر انجام پذیرفت. نمونة پژوهش در برگیرندة 182 دانشجو (93 پسر، 89 دختر) با میانگین سنی 21 بود که در سال تحصیلی 89-88 در دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودهاند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة رفتارهای پر خطر (نسخة 2007) و مقیاس ادراک از والدین استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برخی از خرده مقیاسهای رفتارهای پرخطر با خرده مقیاس سبکهای تربیتی ادراک شده رابطة منفی و معنادار دارد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اکثر خرده مقیاسهای رفتاری پرخطر با خردهمقیاس گرمی پدر رابطة منفی و معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد متغیر گرمی پدر در پیشبینی رفتار چالشی، مصرف مواد، از میزان تبیین کنندگی بالایی برخوردار است. نتایج پژوهش حاضر مشخص کرد که سبکهای تربیتی ادراک شدة پدر به عنوان یک عامل مهم در رفتارهای پر خطراست. همچنین تعاملات خانوادگی تأثیر مهمی بر رفتارهای پر خطر دارند.
|