عنوان
|
تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی: نقش تعدیلکنندگی جنس |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
زهرا فدایی - احمد عاشوری - زهرا هوشیاری - بلال ایزانلو |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 13 شماره 2 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
159-148 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
منبع کنترل افسردگی پیشرفت تحصیلی دانشجو افکار خودکشی
|
موضوع
|
افسردگي زنان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: مطالعات شیوعشناسی نشان میدهد که مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین دانشجویان، یکی از عمدهترین مسائل آموزش عالی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی دانشجویان انجام شد. \r\nروش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و برحسب نوع استفاده از نتایج، کاربردی است. نمونهای شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 است که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با مقیاسهای افکار خودکشی (SIS)، افسردگی دانشجویان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از مقیاسهای مذکور با استفاده از روش تحلیل مسیر به کمک نرم افزار لیزرل تحلیل شدند. \r\nیافتهها: نتایج بررسی همبستگی بین متغیرهای پیش بین و ملاک حاکی از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتریس همبستگی دو متغیره یکسان است. اما معنیداری ضرایب و میزان واریانس تبیین شدهی بین متغیرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است. \r\nنتیجهگیری: یافتهها حاکی از ضرورت توجه به متغیرهای منبع کنترل، میزان افسردگی و پیشرفت تحصلی و ارتباط آنها با افکار خودکشی دانشجویان است. جهت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارایهی خدمات مناسب بهداشت روانی باید به نقش اثربخشی این متغیرها توجه شده و در آزمونهای غربالگری و پایش سلامت روانی دانشجویان مد نظر قرار گیرند.
|