عنوان
|
اثربخشي برنامه گروهي والدگري مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بيش فعالي/ نارسايي توجه |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
ثريا عابدي شاپورآبادي - معصومه پورمحمدرضای تجریشی - پروانه محمدخانی - مرجان فرضي |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 4 شماره 3 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
73-63 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی رابطه مادر کودک برنامه والدگري مثبت
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر روابط مادر ـ کودک در کودکان 4 تا 10 سال با اختلال پیش فعالی / نارسایی توجه بود. \r\nروش: جامعهآماری شامل مادران 25 کودک با اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه مراجعه کننده به مراکز درمانی اخوان و رفیده شهر تهران بودند که به وشیه در دسترس انتخاب شدند و در 8 جلسه آموزشی برنامه آموزشی والدگری مثبت (2 ماه؛ هفتهای 1 جلسه) شرکت کردند. مادران مقیاس رابطه والد ـ کودک، را قبل و بعد از شرکت در جلسات آموزشی تکمیل کردند. در پایان جلسات آموزشی، دادههای حاصل از پیش آزمون پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس یک متغیری با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. \r\nیافتهها: نتایج نشان داد که اجرای برنامه گروهی والدگری مثبت به مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه منجر به کاهش معنادار تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی و به طور کلی موجب بهبود رابطه مادر ـ کودک شده است. \r\nنتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت میتواند رابطه مادر ـ کودک را بهبود بخشد.
|