عنوان
|
سنجش تأثير جنسيت بر مصرف رسانهاي در ايران (تحليل ثانويه دادههاي پيمايشي ملي) |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
عبدالحسین کلانتری - حسین حسنی - اکرم عليپور درواري |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
99-79 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت تلویزیون اینترنت رسانه مصرف رسانهای رادیو شبکههای ماهوارهای
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات
|
چکیده
|
هدف این مقاله تحلیل تأثیر متغیر جنسیت بر مصرف رسانهها و ترجیح و اولویت دادن برخی از این رسانهها و محتواهای آنها در جامعه ایران است. مطالعاتی که در زمینه نسبت میان رسانهها و جنسیت صورت گرفته است، بیشتر بر مباحثی همانند بازنمایی، تحلیل دریافت و ژانرهای مورد علاقه زنان پرداختهاند. به طور کلی، جنسیت نقش تعیین کنندهای در مصرف و استفاده از رسانههای گوناگون دارد و مطالعات مرتبط با نوع و محتواهای رسانهای مورد استفاده از این منظر جایگاه ویژهای در مطالعات ارتباطی دارد. بیشتر پژوهشهای صورت گرفته درباره مصرف جنسیتی رسانهها، بر زنان متمرکز شدهاند؛ در این جا نیز توجه به موضوع نسبت رسانهها و جنسیت، با اولویت به زنان مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر، مسأله اصلی در اینجا این است که جنسیت در استفاده از رسانههای گوناگون با توجه به رضایتمندیهای مختلفی که ایجاد میکنند تا چه میزان عاملی تعیینکننده محسوب میشود. یافتههای این پژوهش حاکی از این است که در مجموع جنسیت ـ به استثناء رسانه نوین اینترنت، که همانند اکثر نقاط جهان تحت سلطه مردان قرار دارد ـ در نوع رسانه مورد استفاده در ایران عاملی تعیین کننده محسوب نمیشود که میتواند دال بر برابری جنسیتی در ایران، دستکم از منظر مصرف رسانهای باشد.
|