عنوان | رابطه بين پرخاشگري و رضايت زناشويي در کارمندان متأهل بانکهاي دولتي شهر اروميه |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 66-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی پرخاشگری کارمندان متأهل بانکهای دولتی |
موضوع | روابط زوجين |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة بین پرخاشگری و رضایت زناشویی در کارمندان متأهل بانکهای دولتی شهر ارومیه صورت گرفت هاست. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه کارمندان به همراه همسرانشان که در بانکهای دولتی شهر ارومیه در سال 1388 مشغول به کار بودهاند. انتخاب نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و به تعداد 342 نفر صورت گرفت. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (ENRICH) و مقیاس پرخاشگری باس و پری (BPAS) بود. نتایج با استفاده از نرم افزار spss و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین پرخاشگری و رضایت زناشویی همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای پرخاشگری (پرخاشگری کلامی، پرخاشگری بدنی، احساس خشم و احساس خصومت) و رضایت زناشویی همبستگی منفی معناداری وجود دارد. نتیجه تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که پرخاشگری بدنی، نیرومندترین متغیر در پیشبینی رضایت زناشویی زنان، پرخاشگری بدنی است و پس از آن احساس خشم و احساس خصومت قرار دارد. این یافته دال بر آن است که پرخاشگری میتواند مهمترین جنبه از روابط همسران یعنی رضایت زناشویی آنان را کاهش دهد. |
کد مقاله | 15641 |
تعداد بازدید | 1093 |
|