عنوان
|
معناداری اثربخشی آموزش والدین کودکان نافرمان بر روشهای فرزندپروری مادران و مشکلات رفتاری کودکان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
حمیده حاجی سیدرضی - منوچهر ازخوش - کارینه طهماسیان - مریم بیات - اکبر بیگلریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 8 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
390-373 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان برنامه فرزندپروری کودک نافرمان سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده مادري/ نامادري
|
چکیده
|
به منظور بهبود روشهای فرزندپروری مادران و کاهش مشکلات رفتاری کودکان براساس برنامه «فرزندپروری کودک نافرمان» (لانگ و فورهند، 2002) مطالعهای شبهآزمایشی از نوع گروههای نامعادل انجام شد. گروه نمونه شامل 25 مادر (میانگین سنی 30 سال) مراجعه کننده به خانههای سلامت و اسباب بازی منطقه 10 شهرداری تهران، دارای کودک 4-6 سال و داوطلب شرکت در پژوهش بود که به دو گروه (آزمایش 13 و گواه 12 نفر) تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون، دو گروه سیاهه رفتاری والدین و نیز سیاهه رفتاری کودک آیبرگ را تکمیل کردند. 6 جلسه برنامه آموزش والدین در طول 2 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از مقایسه میانگین پس آزمون گروهها با تحلیل کوواریانس، نشان داد برنامه آموزش والدین، بهبود روشهای فرزندپروری و بعد کنترل قاطعانه مادران گروه آزمایش را به دنبال داشت. تفاوت معناداری در دیگر ابعاد روشهای فرزندپروری و مشکلات رفتاری کودکان بین گروههای آزمایشی و گواه مشاهده نشد. یافتههای پژوهش بر پایه مفهوم روشها و ابعاد فرزندپروری، نقش تفاوتهای فرهنگی، شیوه و مؤلفه برنامههای آموزش والدین و نیز عامل زمان و ابزار مورد بحث قرار گرفته است.
|