عنوان | تجزيه جنسيتي بازار کار در ايران |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1380 |
محدوده صفحات | 53-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت زنان در توسعه تقسیم کار سنتی موقعیت شغلی نیروی انسانی |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامههاي توسعه |
چکیده |
مقاله حاضر با مرور بر ديدگاه هاي تئوريك درباره علل تجزيه جنسيتي بازار كار، به بررسي بازار كار ايران پرداخته و نشان مي دهد اين بازار بر حسب جنسيت تقسيم شده و توزيع اشتغال زنان چوله است. نويسنده تجزيه جنسيتي بازار كار ايران را ناشي از دو عامل مي داند: يكي عواملي كه قبل از ورود زنان به بازار كار ديده مي شود و باعث سوق دادن آنان به سمت رشته ها و مهارت هاي فني و حرفه اي خاص مي شود و عدم عواملي كه مربوط به بازار كار هستند. وي معتقد است فرآيند توسعه و افزايش اعتماد و عملكرد افراد به عنوان مبناي تقسيم كار مي تواند نابرابري جنسيتي در اشتغال را كاهش دهد. |
کد مقاله | 1497 |
تعداد بازدید | 1059 |
|