عنوان
|
تنشهای اخلاقی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی: تأثیر جنسیت و سابقه تدریس معلمان |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
رامین اکبری - لیلا تاجیک - رضا غفارثمر - غلامرضا کیانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری سال 6 شماره 4 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
92-82 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت اخلاقیات تنشهای اخلاقی معلمان زبان انگلیسی سابقه تدریس
|
موضوع
|
زن و اخلاق/ خانواده و اخلاق
|
چکیده
|
زمینه: با وجود توجه روز افزون به جنبههای اخلاقی تدریس زبان دوم، تنشهای اخلاقی که معلمان با آن مواجهاند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور، هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه نوع و تعداد تنشهای اخلاقی که معلمان زبان انگلیسی با سابقه و کم سابقه، مرد و زن از آن رنج میبرند است. \r\nروش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی، چهل معلم انتخاب شدند. دادهها از طریق بازنگری فعالیتهای کلاسی و مصاحبه گروهی جمعآوری شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. \r\nیافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت معناداری میان فراوانی تنشهای اخلاقی معلمین با سابقه و کم سابقه وجود دارد. از سوی دیگر متغیر جنسیت، تفاوت ناچیزی در فراوانی تنشهای مطرح شده توسط معلمان زن و مرد ایجاد کرده است. در ارتباط با نوع مشکلاتی اخلاقی، 7 مقوله استخراج شد. در این میان تنشهای مربوط به «قوانین و مقررات» کلاس با فراوانی بیشتری توسط کل معلمان مطرح شد.\r\nنتیجهگیری: دریافتیم که متغیر سابقه تدریس تا حدی بر الگوی تنشهای اخلاقی که معلمان مختلف با آنها روبرو هستند تاثیرگذار است. برخلاف آن، جنسیت هیچگونه تفاوت معنیداری میان مقولههای مختلف تنشهای اخلاقی ایجاد نمیکند.
|