• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عشق و ضد عشق در سریال‌های ایرانی؛ تحلیل نشانه‌شناختی روابط عاشقانه و روابط مبتنی بر فریب در رسانه ملی
تعداد صفحات 28
نویسنده سهیلا صادقی فسایی - محمدحسین شریفی ساعی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 19 شماره 3 پیاپی 71
تاریخ انتشار پائیز - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 96-69
زبان فارسی
کلید واژه بازنمایی  نشانه‌شناسی  روابط عاشقانه  روابط ضدعاشقانه  
موضوع عشق     روابط زن و مرد در رسانه    
چکیده رسانه، بهترین وسیله برای فرهنگ‌‌سازی در جوامع مدرن است و برنامه‌‌های تلویزیونی، یکی از وسیع‌‌ترین گستره‌‌های مخاطب را در میان رسانه‌‌های جهان به خود اختصاص داده است. در این میان، سریالهای تلویزیونی، نقش مهمی در شکل‌‌گیری و یا تغییر شکل ارزش‌‌ها و ساختارهای اجتماعی در جامعه بازی می‌‌کنند. هدف مقاله حاضر، تحلیل نشانه‌‌شناختی از نحوه بازنمایی الگوهای مدرن روابط دختر و پسر در سریالهای ایرانی است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه‌‌شناسی، پنج سریال ایرانی پربیننده در سالهای اخیر (1390 ـ 1385) بررسی شد. یافته‌‌ها نشان می‌‌دهند که در این سریالها با دو گونه از بازنمایی روابط مدرن در مناسبت‌‌های دختر و پسر (روابط عاشقانه و روابط ضدعاشقانه) رو‌‌به‌‌رو می‌‌شویم؛ در سالهای اخیر، رسانه به تدریج از بازنمایی روابط عاشقانه به سمت بازنمایی روابط ضدعاشقانه تغییر وضعیت داده است؛ شکلی از رابطه که در آن همیشه با عنصری از فریب یکی علیه دیگری همراه است.

کد مقاله 15674
تعداد بازدید 1026

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397