• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مرتبط با شدت خشونت خانگی علیه زنان مراجعه‌کننده به پزشکی قانونی تبریز (تحلیلی بر نقش عوامل بیماری شناختی و جمعیت‌شناختی)
تعداد صفحات 18
نویسنده زینب خانجانی - سحر ساعدی - جعفر بهادری خسروشاهی
مشخصات نشریه فصلنامه زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار زمستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 84-67
زبان فارسی
کلید واژه خشونت خانگی  عوامل جمعیت‌شناختی  عوامل بیماری شناختی  
موضوع خشونت عليه زنان / خشونت در خانواده / خشونت زنان عليه همسران / خشونت زنان    
چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل بیماری شناختی (مانند بیماریهای روانی، جسمانی، سوء مصرف مواد در خود و خانواده) و جمعیت‌‌شناختی (مانند تحصیلات، شغل، سن، درآمد زن و شوهر) در شدت خشونت اعمال شده بر زن بود. برای این منظور 115 نفر از زنان مراجعه کننده به پزشکی قانونی شهرتبریز در سال 89 که از همسران خود شاکی و داوطلب همکاری در پژوهش بودند با روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته بود که توسط آنها عوامل جمعیت‌‌شناختی و بیماری شناختی و شدت خشونت و سوء رفتار مردان ارزیابی می‌‌شد. برای تحلیل آماری داده‌‌ها از تحلیل واریانس استفاده شد تا شدت خشونت مردانی که در گروه‌‌های مختلف جمعیت شناختی و بیماری شناختی قرار داشتند با یکدیگر مقایسه شوند. نتایج نشان داد که از بین عوامل جمعیت‌‌شناختی مختلف میان شدت خشونت مردان براساس همشهری‌‌بودن، مقطع تحصیلات زن و مرد، اعتقادات مذهبی زن، شغل زن و مرد، سن زن و مرد، سن ازدواج زن، ازدواج زودرس، وضعیت خانوادگی مرد، درآمد مرد تفاوت معنی‌‌دار وجود دارد. از سوی دیگر از بین عوامل بیماری شناختی مختلف، شدت خشونت مردان براساس بیماری جسمانی مرد، بیماری روانی مرد، مصرف مواد توسط مرد تفاوت معنی‌‌دار نشان داد.

کد مقاله 15649
تعداد بازدید 874

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397