عنوان
|
سه طلاق در يك مجلس و شهادت بر طلاق |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
60 |
نویسنده
|
جعفر سبحانی تبریزی |
مشخصات نشریه
|
فقه اهل بیت - سید محمود هاشمی شاهرودی - مصوب حوزوی پیاپی 46 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عده روایات سه طلاق آیات طلاق احکام طلاق شهادت بر طلاق سه طلاق در یک مجلس طلاق
|
موضوع
|
انواع طلاق زن و فقه / فقه زنان طلاق خانواده در اسلام / خانواده در قرآن / خانواده در روايات
|
چکیده
|
به استناد روايات فراوان اهل سنت، پيامبر اكرم (ص)، وقوع سه طلاق با يك صيغه يا سه صيغه پياپي در يك مجلس را ممنوع اعلام كرد، اما خليفه دوم از سال سوم خلافت خود آن را جايز شمرد و اين تجويز خليفه سبب شد كه جمهور فقهاي اهل سنت با پيروي از او به مشروعيت اين سنت جاهلي فتوا دهند، در حالي كه قرآن كريم و روايات نبوي (ع) گوياي عدم وقوع سه طلاق در يك مجلس هستند و برخي از فقيهان اهل سنت نيز به تعارض عملكرد خليفه دوم با كتاب و سنت اعتراف دارند و البته با توجيهاتي غير قابل قبول درصدد دفاع از عملكرد خليفه برآمده اند. همچنين لزوم حضور دو شاهد در طلاق مورد اجماع فقهاي اماميه است، ولي جمهور عامه با آن مخالفند، در حالي كه قرآن كريم (در سورة طلاق، آيه 2) به وضوح به حضور دو شاهد عادل هنگام اجراي طلاق فرمان مي دهد و جمعي از مفسران و فقيهان اهل سنت هم رأي با گروهي از صحابه و تابعين به اين دلالت صريح قرآن اعتراف كرده اند. اما برخي ديگر به تأويل قرآن و توجيه فتواي فقيهان گذشته خويش پرداخته اند كه با ظواهر قرآن كريم و روايات اهل بيت (ع) سازگار نيست.
|