عنوان
|
باورهاي هوشي و پيشرفت تحصيلي: نقش اهداف پيشرفت و درگيري تحصيلي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
الهه حجازی موغاری - مسعود غلامعلی لواسانی - احمد رستگار - رضا قربان جهرمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1و2 |
تاریخ انتشار
|
1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی اهداف پیشرفت باورهای هوشی درگیری تحصیلی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ميان باورهاي هوشي و پيشرفت تحصيلي با توجه به نقش واسطه اي اهداف پيشرفت و ابعاد گوناگون در گيري تحصيلي،به روش تحليل مسير بود.براي منظور،500 دانش آموز پايه سوم رشته رياضي(250 دخترو250 پسر) دبيرستان هاي شهر شيراز به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه متشکل از خرده مقياس هاي باورهاي هوشي،اهداف پيشرفت،تلاش،ارزش تکليف، و راهبردهاي شناختب و فراشناختي پاسخ دادند.عملکرد تحصيلي دانش آموزان نيز از طريق معدل کل پايان سال سنجيده شد.نتايج پژوهش به طور کلي نشان دادند که رابطه باورهاي هوشي و پيشرفت تحصيلي تحت تأثير اهداف پيشرفت و ابعاد در گيري تحصيلي قرار داردبه طوري که باور هوشي ذاتي از طريق اهداف رويکرد- عملکرد،اهداف اجتناب- عملکرد،راهبردهاي شناختي، وارزش تکليف بر پيشرفت تحصيلي به صورت غير مستقيم و منفي اثر مي گذارد و باور هوش افزايشي نيز از طريق اهداف تبحري،تلاش،راهبردهاي فراشناختي،و ارزش تکليف به صورت غير مستقيم و مثبت بر پيشرفت تحصيلي تأثير دارد.
|