عنوان
|
بررسي رابطه هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت در دانش آموزان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
محمدکریم خداپناهی - مهدی شفیعی تبار - صالح صدق پور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی در خانواده هوش هیجانی دانشآموزان دبیرستانی پنج عامل شخصیت
|
موضوع
|
خانواده و تبليغ هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت انجام شده است.\r\nروش: پژوهش حاضر پژوهشي از نوع همبستگي مي باشد و بدين منظور377 نفر (دختر=191،پسر= 186)از بين دانش آموزان مقطع سوم دبيرستان شهرستان اراک با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند.آزمودني ها جهت انداگيري هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت به مقياس هوش هيجاني شات(EIS) و سياه شخصيت گلدبرگ(IPIP)پاسخ دادند.داده هاي به دست آمده با استفاده از ضذيب همبتگي پيرسون و تحليل رگرسيون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.\r\nيافته ها:نتايج حاصل از پژوهش نشان هوش هيجاني با برونگردي،گشودگي به تجزيه،سازش يافتگي و وظيفه شناسي رابطه مثبت و در مقابل با نوروزگرايي رابطه منفي دارد. از سوي ديگر بررسي مقايسه اي هوش هيجاني دختران و پسران نيز نشان داد که سطح هوش هيجاني دختران نسبت به پسران بالاتر است.\r\nنتيجه گيري:هوش هيجاني بخشي از سازه شخصيت است و شخصيت بستر عملکرد هوش هيجاني،بنابراين هوش هيجاني همواره بايد به عنوان بخشي از نظام گسترده تر شخصيت مورد مطالعه قرار گيرد.
|