عنوان | زنان و زبان: بازنمايي هويت جنسيتي در كتاب هاي زبان هاي فارسي، عربي و انگليسي مدارس ايران |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 9 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1390 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت زبان زبان فارسی و عربی و انگلیسی در کتابهای درسی هويت و نقشهاي جنسيتي |
موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
اين مقاله با رويكردي اجتماعي در صدد پاسخگويي به اين پرسش است كه «چه مناسباتي بين زبان و جنسيت وجود دارد؟» زبان به عنوان يك ابزار رسانه اي براي شكل گيري، تثبيت و تداوم هويت و منزلت جنسيتي افراد در جامعه تلقي مي شود (ترنر ـ بوكر، 1996). شيوة پژوهش در اين مقاله مبتني بر روش تحليل محتوا بود كه بر اساس آن، چگونگي بازنمايي هويت جنسيتي در كتاب هاي درسي زبان فارسي، زبان عربي و زبان انگليسي مدارس ايران مطالعه شد. نتايج پژوهش نشان داد كه «پديدة تقدم مرد» (لي و كولينز، 2008) به اشكال متعدد در اين كتاب ها وجود دارد. مطابق نتايج پژوهش، اگر چه اين برتري جنسيتي به درجات گوناگوني در اين كتاب ها مشاهده مي شود، اما الگوها و «كدهاي جنسيتي» (تايلور، 2003) كمابيش يكسان و مشابهي در اين كتاب هاي درسي زبان هاي مختلف انتقال و انعكاس يافته است كه به خوبي نشان دهندة نقش به مراتب تعيين كننده تر محيط اجتماعي و فضاي فرهنگي است. به علاوه، نتايج پژوهش نشان داد كه مراحل متعدد آموزش زبان نيز نقش بسيار مؤثري در نحوة بازنمايي الگوهاي جنسيتي ايفا مي كنند. |
کد مقاله | 13882 |
تعداد بازدید | 914 |
|