عنوان | بررسي تأثير آموزش رفتارهاي دلبستگي بر ميزان دلبستگي مادر ـ جنين در مادران نخست باردار |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا شماره 1و2 پیاپی 31و32 |
تاریخ انتشار | 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش رفتارهای دلبستگی مادر زنان نخست باردار |
موضوع | بارداري زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش سقط جنين / جنين مادري/ نامادري جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
مقدمه و هدف: دلبستگي مادر ـ جنين ارتباط مادر باردار و جنينش را نشان مي دهد و بيانگر رابطه عاطفي ـ هيجاني بين مادر و جنين مي باشد و مي تواند موجب ايجاد رابطه مطلوب بين مادر و شيرخوار و ارتقاء رشد شناختي، عاطفي و اجتماعي كودك گردد. لذا اساس پژوهش حاضر با هدف تعيين تأثير آموزش رفتارهاي دلبستگي بر ميزان دلبستگي مادر ـ جنين در مادران نخست باردار انجام شده است. روش كار: اين پژوهش از نوع مداخله اي است كه بر روي 83 نفر مادر باردار واجد شرايط انجام شد كه از جمعيت آماري زنان باردار مراجعه كننده به مراكز بهداشتي به روش نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب شده به طور تصادفي بين دو گروه مورد و شاهد تقسيم شدند. ابزار مورد استفاده شامل فرم مصاحبه و پرسشنامه دلبستگي مادر ـ جنين بوده است. براي گروه مورد چهار جلسه دو ساعته كلاسهاي آموزش رفتارهاي دلبستگي طي يكماه (هفته اي يكبار) برگزار شد. طي اين مدت فرم هاي ثبت رفتارهاي دلبستگي به مادران به شكل هفتگي داده مي شد تا تكميل كنند. گروه شاهد مراقبت هاي معمول بارداري دريافت نمودند. نمره دلبستگي قبل و بعد از مداخله در دو گروه سنجيده شد جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي مجذور كاي، فيشر، من ويتني و تي استفاده شد. نتايج: يافته ها نشان داد كه ميانگين نمره دلبستگي مادر جنين قبل از مداخله در دو گروه مورد و شاهد به ترتيب 0/5+ 3/52 و 0/43+ 3/45 بوده كه از نظر آماري اختلاف معني داري وجود نداشت (0/78(p=. در حاليكه اين ميانگين بعد از مداخله به ترتيب 0/38+ 96/3 و 0/41+ 3/42 بوده كه اختلاف آماري معني دار بوده است (001/0(p به اصل سند مراجعه شود |
کد مقاله | 13866 |
تعداد بازدید | 1031 |
|