عنوان
|
ارتباط شيوه تربيتي والدين با ميزان شايستگي تحصيلي دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبريز، در سال 1382 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
نعیمه سیدفاطمی - فرناز رحمانی - مهین برادران رضایی - کامران صداقت |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 7 پیاپی 29-30 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان سبکهای تربیتی والدین شایستگی تحصیلی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
مقدمه: حفظ ار تباط مثبت بين والدين و نوجوان مي تواند انگيزه وي را در مورد آن چه به موفقيت تحصيلي اش مربوط مي شود،افزايش دهد.تحقيقات نشان داده است شيوه تربيتي والدين،موفقيت تحصيلي نوجوان را تحت تأثير قرار مي دهد.بنابراين،با توجه به اهميت شيوه تربيتي والدين براي رشد موفقيت تحصيلي فرزندان،اين پژوهش به منظور تعيين ارتباط شيوه تربيتي والدين با شايستگي نوجوانان انجام گرفت.\r\nروش کار:در اين مطالعه هميستگي توصيفي،360 نفر دانش آموز نوجوان از مدارس دولتي شهر تبريز به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند.ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسش نامه شيوه تربيتي والدين و مقياس شايستگي تحصيلي بود.آزمون هاي آماري آناليز واريانس يک طرفه وLSD براي تجزيه و تحليل اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند.\r\nنتايج: بيشترين درصد دانش آموزان نوجوان (7/39%) شيوه تربيتي والدين را اقتدار منش گزارش کرده بودند. همچنين بيشترين درصد دانش آموزان نو جوان(2/39%) شايستگي تحصيلي بالايي داشتند.ارتباط آماري معني داري بين شيوه تربيتي والدين با شايستگي تحصيلي وجود داشت(P=0/000).\r\nنتيجه گيري : با توجه به اينکه اکثريت نوجوانان شيوه تربيتي اقتدار منش را گزارش کرده بودند و شيوه تربيتي اقتدار منش ارتباط معني داري با شايستگي تحصيلي داشت،لذا آموزش والدين در باره پيامد هاي شيوه تربيتي آنها براي فرزندان و خصوصيات دوره نو جواني موجب ارتقا موفقيت هاي تحصيلي نوجوانان مي شود.
|