عنوان
|
بررسی رابطه عملكرد خانواده اصلی و كيفيت زندگی در بين دانشجويان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
محمد قمری - امیرحسین خوشنام |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 7 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
354-343 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده دانشجو کیفیت زندگی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف تحقيق حاضر تعيين رابطه عملكرد خانواده اصلي و كيفيت زندگي است. روش تحقيق از نوع توصيفي است. نمونه مورد مطالعه شامل 317 دانشجو كه به روش نمونه گيري خوشه اي از بين كليه دانشجويان انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه كيفيت زندگي (SF-36) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها نيز از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام استفاده شد. نتايج نشان دادند كه بين اختلال در عملكرد خانواده و كيفيت زندگي دانشجويان رابطه معكوس وجود دارد (0/381ـ = r). بين اختلال در هر يك از ابعاد عملكرد خانواده (عملكرد كلي، حل مشكل، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي، كنترل رفتار و آموزش عاطفي) كيفيت زندگي دانشجويان رابطه معكوس وجود دارد (r به ترتيب 0/396ـ، 0/272ـ، 0/251ـ،0/32ـ، 0/247ـ،0/328ـ، 0/29ـ،). به منظور پيش بيني كيفيت زندگي از روي ابعاد عملكرد خانواده از تحليل رگرسيون گام به گام استفاده شد كه نتيجه نشان داد حدود 14 درصد از تغييرات كيفيت زندگي در دانشجويان را ابعاد عملكرد كلي و كنترل رفتار تبيين مي كنند. براي ارتقاي كيفيت زندگي دانشجويان مي توان عملكرد خانواده آنها را از طريق برنامه هاي آموزشي و مشاوره اي بهبود بخشيد.
|