• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه رابطه بين رسانه ها، تصويربدن و عزّت نفس با عمل و تمايل به آرايش
شماره ویرایش
تعداد صفحات 28
نویسنده مجید موحد مجد - مریم حسینی - نورالله محمدی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 9 شماره 2
تاریخ انتشار پائیز - 1390
زبان فارسی
کلید واژه آرایش  دختران  رسانه  تصویر بدنی  عزت نفس  
موضوع آرايش / مد     زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     هويت جنسی / هویت زنانه     جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين رسانه ها، عزت نفس، تصوير بدن و آرايش بود. بدين منظور 601 نفر از دانشجويان دختر دانشگاه هاي شهر شيراز (شامل دانشگاه شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه پيام نور و دانشگاه علوم پزشكي) توسط جدول لين با خطاي 4 درصد به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنين از نظريه لئون فستينگر به عنوان چارچوب نظري استفاده شد. در اين پژوهش آرايش در دو بعد عمل و تمايل به آرايش سنجيده شد. يافته ها حاكي از آن بود كه تعداد زيادي از افراد نمونه از آرايش استفاده كرده و به استفاده از آن تمايل دارند. همچنين درصد فراواني از آنها از تصوير بدني خود رضايت ندارند. رابطه عزّت نفس با نارضايتي از تصوير بدن منفي بوده و رابطه آن تنها با بعد تمايل به آرايش معنادار بوده است. نارضايتي از تصوير بدن نيز با عمل و تمايل به آرايش ارتباط مستقيم داشته و از بين مؤلفه هاي آن رابطه مؤلفه نارضايتي از ظاهر تنها با تمايل به آرايش و مؤلفه اختلاف در كاركردهاي اجتماعي با هر دو بعد آرايش معنادار بوده است ودر نهايت همه انواع رسانه با متغيرهاي تصوير بدن، عزّت نفس و آرايش رابطه يكساني نداشته اند.

کد مقاله 13802
تعداد بازدید 1064

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397