عنوان
|
مطالعه رابطه بين رسانه ها، تصويربدن و عزّت نفس با عمل و تمايل به آرايش |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
مجید موحد مجد - مریم حسینی - نورالله محمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 9 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آرایش دختران رسانه تصویر بدنی عزت نفس
|
موضوع
|
آرايش / مد زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين رسانه ها، عزت نفس، تصوير بدن و آرايش بود. بدين منظور 601 نفر از دانشجويان دختر دانشگاه هاي شهر شيراز (شامل دانشگاه شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه پيام نور و دانشگاه علوم پزشكي) توسط جدول لين با خطاي 4 درصد به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنين از نظريه لئون فستينگر به عنوان چارچوب نظري استفاده شد. در اين پژوهش آرايش در دو بعد عمل و تمايل به آرايش سنجيده شد. يافته ها حاكي از آن بود كه تعداد زيادي از افراد نمونه از آرايش استفاده كرده و به استفاده از آن تمايل دارند. همچنين درصد فراواني از آنها از تصوير بدني خود رضايت ندارند. رابطه عزّت نفس با نارضايتي از تصوير بدن منفي بوده و رابطه آن تنها با بعد تمايل به آرايش معنادار بوده است. نارضايتي از تصوير بدن نيز با عمل و تمايل به آرايش ارتباط مستقيم داشته و از بين مؤلفه هاي آن رابطه مؤلفه نارضايتي از ظاهر تنها با تمايل به آرايش و مؤلفه اختلاف در كاركردهاي اجتماعي با هر دو بعد آرايش معنادار بوده است ودر نهايت همه انواع رسانه با متغيرهاي تصوير بدن، عزّت نفس و آرايش رابطه يكساني نداشته اند.
|