عنوان
|
بررسي تأثير شبكههاي مد روي دانشجويان دختر مطالعه موردي دانشگاه تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
محمدعلی موسوی - لیلا بهبودی - مرضیه جوادی ارجمند - فاطمه وفایی زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جهانی شدن دانشجویان دختر تأثیر رسانه شبکه مد رفتارفردی فرهنگ بومی
|
موضوع
|
آرايش / مد زن و جهانيشدن / جنسيت و جهانيشدن زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات
|
چکیده
|
جهاني شدن كه در بستر فناوري ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب كم رنگ تر شدن مرزهاي مكاني و زماني شده، موجد بسط ارزش هاي فردي در ميان فرهنگ هايي است كه امكان ارائه بيشتر اين ارزش ها را در جهان دارند. شبكه هاي ماهواره اي تلويزيوني از مهمترين ابزار ترويج اين قبيل ارزش هاي فرهنگي در گستره جوامع هستند. در اين مقاله تأثير شبكه هاي ماهواره اي مُد بر روي دختران تحصيل كرده ايراني مورد بررسي قرار گرفته است. مقاله در پي پاسخ به اين پرسش است كه در دنياي گسترش روزافزون فناوري هاي ارتباطي و ماهواره اي، كنش شخصي و اجتماعي افراد تا چه اندازه بر اساس دريافت هاي آگاهانه و غيرآگاهانه ارتباطي شكل مي پذيرند. با استفاده از روش پيمايشي و استخراج و تحليل داده ها اين نتيجه حاصل مي شود كه شبكه هاي مد ماهواره هايي كه به تبليغ لباس هاي مبتني بر طراحي هاي غربي مي پردازند بر روي دختران تحصيل كرده جامعه ما تأثير داشته اند، اما اين تأثيرات غالباً آگاهي مدارانه بوده تا رفتارگرايانه. اين مطالعه نشان مي دهد اين تأثيرات بيش از آنكه منجر به بروز رفتار و كنش آشكار اجتماعي جديد شود، بر شناخت استفاده كنندگان از اين شبكه ها تأثير گذاشته است.
|