عنوان
|
تفاوت هاي جنسيتي در خودكارآمدي، اهداف پيشرفت، ارزش تكليف، درگيري شناختي و پيشرفت رياضي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
مسعود غلامعلی لواسانی - هیمن خضری آذر - جواد امانی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 9 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت ریاضی خودکارآمدی اهداف پیشرفت ارزش تکلیف درگیری شناختی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسي تفاوت هاي جنسيتي در خودكارآمدي، اهداف پيشرفت، ارزش تكليف، درگيري شناختي و پيشرفت رياضي دانش آموزان سال سوم رشته رياضي شهر مهاباد بود. داده هاي حاصل از 280 دانش آموز (113 دختر و 167 پسر) بررسي و تجزيه و تحليل شد. به منظور سنجش متغيرهاي پژوهش از پرسشنامة خودكارآمدي رياضي ميدلتين و ميگلي (1997)، مقياس اهداف پيشرفت ميگلي و همكاران (2000)، خرده مقياس راهبرد سطحي و راهبرد عميق كمبر و همكاران (2004) و خرده مقياس ارزش تكليف پينتريچ و همكاران (1991) اسفاده شد. نتايج نشان داد كه دختران در اهداف تبحري، ارزش تكليف و پيشرفت رياضي نسبت به پسران نمرات بالاتري كسب كرده اند، اما ميان دختران و پسران در خودكارآمدي رياضي، اهداف رويكرد ـ عملكرد و اهداف اجتناب ـ عملكرد تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين نتايج تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA) حاكي از آن بود كه پسران در استفاده از راهبرد سطحي بر دختران پيشي مي گيرند، اما ميان دختران و پسران در راهبرد عميق تفاوت معناداري وجود ندارد.
|