عنوان
|
مخاطبان و برنامه هاي تلويزيون: قرائت زنان از آگهي هاي بازرگاني تلويزيون |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
مهری بهار - علی حاجی محمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تلویزیون زن نقشهای جنسیتی بازنمایی تبلیغات تجاری مخاطبان خوانش
|
موضوع
|
زن و تبليغ زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
بازنمايي زنان در رسانه ها، يكي از مسائل مهم اجتماعي و فرهنگي به ويژه د رسانه ملي صدا و سيما است. آگهي هاي بازرگاني در اين رسانه به عنوان ژانر تلويزيوني، علاوه بر پيامي درباره كالا و خدمات، گفتمان ثانويه اي را درباره جامعه، فرهنگ و نقش هاي جنسيتي برمي سازد. هدف اصلي اين مقاله بررسي قرائت ها و خوانش هاي زنان از آگهي هاي بازرگاني تلويزيون پيرامون بازنمايي نقش هاي جنسيتي از منظر مطالعات فرهنگي است. براي دستيابي به اين هدف، از روش كيفي مصاحبه گروهي متمركز، استفاده شده و سپس برداشت هاي مصاحبه شوندگان تحليل گرديد. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه آگهي هاي بازرگاني توجهي به تحولات فرهنگي ـ اجتماعي و تغيير نقش هاي جنسيتي در جامعه در جنبه هاي مختلف نداشته، بلكه بيانگر بازنمايي از وضعيت گروه حداقلي از زنان مي باشد. در حال حاضر، گروه هاي مختلف زنان وارد گفتمان هاي مختلف شده اند و به تدريج وارد گفتمان هاي ديگر نيز خواهند شد. در صورت ادامه اين روند از سوي گروه هاي مختلف زنان و عدم بازنمايي يا سوء بازنمايي از آنها در رسانه، مخاطباني كه خوانشي معارض با برنامه ها دارند، به بازانديش ترين گروه ها تبديل خواهند شد.
|