عنوان
|
رسانه و نگرش زنان به هويت جنسيتي خود |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
محمدرضا حاتمی - سارویه مذهبی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت زن هویت جنسیتی رسانه
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
در سال هاي اخير هويت يابي جنسيتي زنان تحت تأثير عوامل متعددي قرار گرفته است. وضعيت و جايگاهي كه زنان امروز در جامعه به دست آورده اند بسيار متفاوت با وضعيت و جايگاه آنان در گذشته مي باشد. به نظر ميرسد هم زنان وهم جامعه همگام با فرايند جهاني شدن در برخورد با واقعيت ها و تحولات فكري و اجتماعي دهه هاي اخير نسبت به هويت جنسيتي زنان نگرشي متوازن تر و معقول تر يافته اند. يكي از عوامل مؤثر بر اين تغيير نگرش، تأثير رسانه ها، به ويژه رسانه هاي مدرن همچون اينترنت مي باشد. نويسنده در اين مقاله پس از مقدمه، ابتدا به تعريف هويت و رابطه آن با جنسيت مي پردازد و سپس نحوه شكل گيري هويت زنانه و عناصر اين هويت را در رابطه با رسانه برمي شمرد. هدف اين مقاله، بررسي هويت جنسيتي زنان و ارتباط آن با رسانه به ويژه رسانه هاي مدرن همچون اينترنت مي باشد؛ و هم چنين بررسي تأثيرات رسانه بر هويت زنان و تحليل تغييرات منتج از آن و ارائه راهكارهايي براي جهت دهي به سمت و سوي اين تأثيرگذاري است.
|