عنوان
|
بررسي شيوه هاي ارتباط شبكه يي زنان كارآفرين ايراني و تأثير آن در راه اندازي كسب و كار |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
زهرا آراستی - محمدرضا اکبری جوکار |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 4 شماره 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن ایران کارآفرینی خانواده شبکهها
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و اقتصاد / مشاركت اقتصادي زنان
|
چکیده
|
كارآفريني در ايران پديده يي نو و پژوهش هاي صورت گرفته در اين زمينه، خصوصاً كارآفريني زنان، بسيار محدود است؛ بنابراين، در سال هاي اخير به رغم تمايل بيشتر زنان ايراني به داشتن مشاركت اقتصادي و اجتماعي و خصوصاً تحصيلات عالي، متأسفانه قادر به بهره مندي از مشاركت آنان در امور اقتصادي جامعه نيستيم.\r\nبر اساس پژوهش هاي كارآفريني، ايجاد انگيزه، ارائه الگوي نقش، ارائه ي مشاوره هاي تخصصي، و همچنين دسترسي دسترسي آسان به فرصت ها، اطلاعات، و منابع، چهار اثر مهم شبكه هاي كارآفريني اند. پژوهش هاي كارآفريني زنان نيز نشان مي دهد كه زنان كارآفرين، بيشتر، از شبكه هاي شخصي بهره مند مي شوند و حمايت عاطفي مهمترين نقشي است كه شبكه هاي شخصي در مرحله ي راه اندازي كسب و كار بر عهده دارند.\r\nبه منظور شناخت كلي از كسب و كار زنان كارآفرين ايراني و عوامل مؤثر بر راه اندازي كسب و كار كارآفرينانه ي آنان، پژوهشي وسيع و ملي در جامعه ي زنان كارآفرين دانشگاهي ايران، با استفاده از پرسشنامه يي كه بدين منظور طراحي، و با نظر خبرگان كارآفريني و انجام پيش آزمون اطلاح شد، صورت گرفت.\r\nبر اساس اين نوشتار، كه قسمتي از نتايج اين پژوهش را ارائه مي كند، خانواده ي نزديك زنان كارآفرين (همسر، فرزندان، والدين)، مهمترين پشتيبان آنان اند و حمايت عاطفي بيشترين كمكي است كهزنان كارآفرين از شبكه ي خود دريافت مي كنند. كمك مالي نيز در آخرين مرتبه قرار دارد.
|