عنوان
|
شيوع فرسودگي شغلي در بين معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش و رابطه آن با جنسيت، مدرک تحصيلي، مقطع شغلي، و موقعيت جغرافيايي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
فوزیه حسینی طباطبایی - ملک محمد قدیمی مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 و 2 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرسودگی شغلی معلم سازمان آموزش و پرورش
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
در اين پژوهش ميزان شيوع سندرم فرسودگي شغلي را در بين معلمان و كاركنان آموزش و پرورش و رابطة آن را با مقطع آموزشي، مقطع تحصيلي، جنسيت و موقعيت جغرافيايي سنجيده شد. به اين منظور يك نمونه شامل 1068 نفر به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند و پرسشنامة فرسودگي شغلي مازلاك را تكميل كردند. نتايج نشان داد كه: 1ـ در اكثر آزمودني ها (69%) درجاتي از فرسودگي شغلي (خفيف تا شديد ) وجود دارد. 2ـ تفاوت فرسودگي شغلي معلمان مقاطع آموزشي سه گانه و كادر اداري در چند مورد معنادار است. 3ـ ميزان فرسودگي شغلي معلمان و كاركنان مرد بيشتر از زنان است. 4ـ بين فرسودگي شغلي و مدرك تحصيلي رابطة مثبت وجود دارد. 5ـ ميزان فرسودگي شغلي در معلمان و كاركنان شهرها و نواحي مختلف، متفاوت است.
|