عنوان
|
انديشه و جايگاه زن در عرصه هنر جديد با نظري بر آثار باربارا كروگر و عكاسي تأليفي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
ابوالقاسم دادور - علیرضا بهارلو - صدیقه آقایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فمینیسم عکاسی باربارا کروگر از آن خودسازی اصالت و تألیف
|
موضوع
|
زن و هنر فمينيسم، تاريخچه، امواج فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها
|
چکیده
|
در ميان جنبش هايي كه در سدة بيستم در غرب از جايگاهي كليدي و تعيين كننده در عرصة تفكر حاكم برخوردار هستند و از پايدارترين نهضت هاي هنري موضوع گرا تلقي مي شوند، مي توان از جنبش هنري فمينيسم نام برد كه هنرمندان آن، اصولاً در جهت زير سؤال بردن ساختار هويت هنري در رابطه با جنسيت حركت مي كنند. در چنين دوره اي، در عالم هنر ـ كه بستري براي بروز تمايلات و انديشه ها به شمار مي رود ـ هنرمنداني قدم در عرصه مي گذارند كه با توسل به ابزار و افكار هنري خويش، در پي رفع ابهامات و موانع، و از سويي به چالش كشيدن مواضع حاكم برمي آيند كه از جمله مطرح ترين آن ها، بارباراكروگر ، عكاس زن آمريكايي است. كروگردر واقع در پي نقد شرايط و اوضاع حاكم ، با استفاده از رسانة عكاسي و بهره گيري از امكانات آن، در جهت اشاعة انديشه هاي زنانه و گرايش هاي زن مدار در عالم هنر قدم برداشت. عكس ها و تصاويري كه او ما را با آن ها مواجه مي سازد، در واقع حقيقتي است پنهان از اين امر، كه ديدن، ديگر باور كردن نيست وآن چيزي كه رويت مي گردد چيزي نيست كه الزاماً دريافت مي شود. بر اين اساس، مقالة پيش رو با در نظر گرفتن ديدگاه هاي زنان در عصر حاضر و محوريت قرار دادن موضوع زن در نگاه بارباراكروگر و همچنين ملاك قرار دادن آثار وي؛ سعي در بازنمايي اين گونه مسائل دارد.
|