عنوان
|
تأثير آموزش هوش هيجاني و مهارتهاي زندگي بر سازگاري زناشويي زوجهاي جوان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
احمد یارمحمدیان - نازنین بنکدار هاشمی - کریم عسگری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 2 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
12-3 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی مهارتهای زندگی زوجین جوان سازگاری زناشویی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي روابط زوجين
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف تعيين تأثير آموزش هوش هيجاني و مهارت هاي زندگي بر سازگاري زناشويي زوج هاي جوان اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمايشي سه گروهي (دو گروه آزمايش و يک گروه گواه) با پيش آزمون وپس آزمون و جامعه آماري شامل زوج هاي شرکت کننده در کارگاههاي آموزشي يک فرهنگسرا بود. تعداد60 نفر (20 نفر گروه آموزش هوش هيجاني، 20 نفر گروه آموزش مهارت هاي زندگي و 20 نفر گروه گواه) به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و از طريق گمارش تصادفي در دو گروه آزمايشي و يک گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهاي سنجش، شامل آزمون سازگاري زناشويي (اسپانير، 1976) و پرسشنامه جمعيت شناختي محقق ساخته بود. داده ها از طريق تحليل کوواريانس تحليل شد. يافته ها نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي و هوش هيجاني تأثير معناداري بر سازگاري زناشويي و مؤلفه هاي آن (رضايت دوتايي، توافق دوتايي، همبستگي دوتايي و بيان محبت آميز) در زوج هاي جوان دارد (0/01 > P). همچنين در سازگاري زناشويي کلي، توافق دو نفري و ابراز محبت دو گروه آموزش مهارت هاي زندگي و آموزش هوش هيجاني با يکديگر تفاوت معنادار نداشتند (p > 0.05). ولی در رضایت زناشویی و همبستگی دو نفری بین دو گروه آموزش مهارت های زندگی و آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری به دست آمد (p < 0.01).
|