عنوان
|
تأثير آموزش تحليل رفتار متقابل بر هوش هيجاني دانشجويان دختر دانشگاه تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
علیرضا آقایوسفی - احمد علیپور - زهرا ادب دوست |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات روانشناختی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی شماره 1 پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی آموزش تحلیل ارتباط متقابل
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
اين پژوهش تأثير آموزش تحليل رفتار متقابل بر هوش هيجاني دانشجويان دختر دانشگاه تهران را بررسي كرد. طرح پژوهش از جمله طرح هاي نيمه آزمايشي به روش پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل با نمونه آماري مشتمل بر 40 آزمودني (20 نفر گروه آزمايش و20 نفر گروه كنترل) بود. از پرسشنامه هوش هيجاني بار ـ ان استفاده به عمل آمد. آموزش در طي 4 جلسه (هفته اي يكبار به مدت 4 ساعت در هر جلسه) انجام گرفته و سپس، هوش هيجاني آزمودني ها اندازه گيري شده است. تحليل آماري داده ها نشان داد كه: آموزش تحليل رفتار متقابل بر هوش هيجاني تأثير مثبت دارد. به علاوه، اين آموزش بر 7 مؤلفه از مؤلفه هاي هوش هيجاني (شادكامي، تحمل فشار رواني، خودآگاهي هيجاني، واقع گرايي، كنترل تكانش، انعطاف پذيري و خودابرازي) مؤثر است. آموزش تحليل رفتار متقابل باعث افزايش هوش هيجاني در دانشجويان دختر دانشگاه تهران شد.
|