عنوان
|
تأثير آموزش مهارت هاي مقابله با هيجان ها در اضطراب امتحان و عملکرد تحصيلي دختران دبيرستاني |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
ابوالقاسم خوش کنش - تقی پورابراهیم - زهره پاشایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای مقابلهای عملکرد تحصیلی اضطراب امتحان هیجان
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: پژوهش تعيين ميزان تأثير آموزش مهارت هاي مقابله با هيجان ها در کاهش استرس، اضطراب امتحان وافزايش عملکرد تحصيلي دانش آموزان بود. روش پژوهش آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و ابزار پژوهش، آزمون اضطراب امتحان فيليپس (1979)، مقياس احساس فشار رواني مارکهام (1992) و آزمون عملکرد تحصيلي درتاج (1383) بود. با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه داراي اضطراب امتحان شهرستان فريدون شهر انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. داده ها با استفاده از روش آماري کوواريانس تحليل شد. يافته ها: نشان داد آموزش مهارت هاي مقابله با هيجان ها در کاهش اضطراب امتحان و افزايش خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي مؤثر است. نتيجه گيري : مي توان در مدارس مهارت هاي مقابله با هيجان ها را در قالب درس مهارت هاي زندگي براي پيشگيري از اضطراب امتحان و افزايش پيشرفت تحصيلي به دانش آموزان آموزش داد.
|