عنوان
|
عملكرد علوم دانش آموزان ايراني در مطالعه تيمز 2003 با توجه به متغيرهاي فردي و خانوادگي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
اعظم پهلوان صادق - ولی الله فرزاد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 21 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت پیشرفت علوم وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده خودپنداره علوم نگرش نسبت به علوم تحلیل مسیر
|
موضوع
|
جنسيت و معرفت هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
تحقيق در مورد ابعاد مختلف پيشرفت تحصيلي همواره از امور مورد توجه پژوهشگران، كارشناسان تعليم و تربيت و سازمانهاي آموزشي بوده است. اين پژوهش با استفاده از روش همبستگي و با هدف شناسايي متغيرهاي پيش بيني كنندة پيشرفت علوم و بر روي متغيرهاي برون زاي وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي خانواده و جنسيت و متغيرهاي درون زاي واسطه اي خودپندارة علوم و نگرش نسبت به علوم با استفاده از روش تحليل مسير صورت گرفته است. جامعة آماري پژوهش را كلية دانش آموزان ايراني پاية سوم راهنمايي در سال تحصيلي 82 ـ 1381 به تعداد 1510787 نفر تشكيل مي داد. نمونة اين مطالعه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي دو مرحله اي به تعداد 5413 نفر برآورد گرديد. داده هاي مورد استفاده در اين پژوهش، داده هاي تيمز 2003 دانش آموزان ايراني و ابزار آن پرسشنامه هاي دانش آموزي بود. نتايج تحليل ها پايايي و روايي قابل قبولي را براي ابزار ارائه داد. نتايج تحليل مسير نشان داد كه متغير خودپندارة علوم دانش آموزان ايراني بر پيشرفت علوم آنها اثري مستقيم و معنادار و بر نگرش نسبت به علوم اثري معكوس و معنادار داشته است. همچنين متغير وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي خانواده بر خودپنداره علوم و نگرش نسبت به علوم و پيشرفت علوم اثري مستقيم و معنادار را نشان داده است. متغير نگرش نسبت به علوم بر پيشرفت علوم اثري مستقيم و معنادار و متغير جنسيت بر نگرش نسبت به علوم و خودپندارة علوم نيز اثري معنادار و مستقيم داشته است.
|