عنوان
|
خوانش مخاطبان سريال هاي شبكة ماهواره فارسي وان: مورد تماشاگري ويكتوريا |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
محمد رضایی - مونا کلانتری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مخاطب فعال خوانش زنان سریال ویکتوریا مصرف بین فرهنگی
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات
|
چکیده
|
در اين مقاله سعي كرديم خوانش زنان ايراني از سريال پر بيننده ويكتوريا را بررسي كنيم بر اساس نظريه هاي مخاطب فعال، به ويژه مصرف بين فرهنگي، مصرف رسانه اي با تكيه بر زمينه فرهنگي و اجتماعي، مخاطب به نحوي چند جانبه تعيين مي شود. اين تحقيق با روش كيفي و تكنيك مصاحبه عميق، در ميان 30 نفر از زنان صورت گرفته است. نتايج نشان مي دهد كه تماشاي اين سريال نوعي اشتياق مفرطي را پديد آورده است كه مي توان از «پيدايش تماشاگري شيفته» سخن گفت. افزون بر اين، تماشاگران زن اين سريال، نقش ويكتوريا (قهرمانان زن داستان) را مقتدر و مستقل تعبير كرده اند. نمايش زن مقتدر حس خوشايندي از تماشاي اين سريال را براي آنها تداعي كرده است. يافته ها نشان دادند همزاد پنداري مكانيزم قدرتمندي در فرآيند تماشاگران است. اين فرآيند سبب شده تا خوانشي فعالانه حول قضاوت ها و انتظارات از نقش زنان بر اساس نمايش نقش ويكتوريا در اين سريال شكل گيرد. تأهل، اشتغال و رشته تحصيلي متغيرهايي هستند كه در نوع چنين خوانش هايي مؤثر است. افزون بر اين، ما در اين مقاله استدلال مي كنيم كه «مقايسه ما و ديگري» وجه مسلط در خوانش ويكتوريا در بين زنان ايراني است.
|