عنوان
|
بررسي نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسيتي خود و جنس مخالف |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
حیران پورنجف - فرحناز جوکار - زهرا طاهری ازبرمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی پیاپی 23 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت نگرش نقشهای جنسیتی دانشآموزان
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
مقدمه: آموزش و القا يكسري نقش هاي كليشه اي از طريق خانواده، مدرسه و رسانه هاي ارتباط جمعي مي تواند بر چگونگي نگرش هر دو جنس بر نقش خود تأثير بگذارد. اصل مهمي كه امروزه مطرح است نه تفاوت هاي جنسي ميان دختر و پسر بلكه رفتارهاي جنسيتي مربوط به دختر وپسر است به نحوي كه دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خويش احساس رضايت كنند كه اين موجب سلامت روحي آنان خواهد شد. لذا تحقيقي با هدف تعيين نگرش دانش آموزان دختر وپسر نسبت به نقش جنسيتي خود و جنس مخالف در شهر ايلام انجام شد.\r\nروش: در يك پژوهش توصيفي ـ تحليلي 402 دانش آموز (206 پسر و 196 پسر) مقاطع آخر ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر ايلام با روش نمونه گيري خوشه اي و تصادفي ساده انتخاب شدند. حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به ميزان 50% و دقت 05/0 برآوردشد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود كه روايي آن به طريق روايي محتوي و پايايي آن از طريق محاسبه آلفا كرونباخ (7/0) محاسبه گرديد. كليه داده ها پس از جمع آوري توسط نرم افزار آماري SPSS و با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شد.\r\nيافته ها: نتايج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسيت خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسيتي دختران 5/69% از دختران نگرش مثبت و 74% از پسران نگرش منفي داشتند (000=p ) در رابطه با نقش جنسيتي پسران، 76% از پسران نگرش مثبت و 38% از دختران نگرش منفي داشتند (05/0 > p). بين مدرسه محل تحصيل، سال تحصيلي، منطقه يا محل زندگي، شغل مادر، تماشا كردن تلويزيون و مطالعه غير درسي با نحوه نگرش ارتباط معناداري ديده شد (05/0< p).\r\nنتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسيتي دختران نگرش منفي داشتند. مسلماً با آموزش و آگاه سازي والدين و اولياي مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس مي توان در جهت ايجاد جوّ مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام هاي مؤثري برداشت. البتّه نقش كتب درسي، صدا وسيما و رسانه هاي جمعي را نمي توان ناديده انگاشت.
|