• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسيتي خود و جنس مخالف
شماره ویرایش
تعداد صفحات 9
نویسنده حیران پورنجف - فرحناز جوکار - زهرا طاهری ازبرمی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی پیاپی 23
تاریخ انتشار زمستان - 1390
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  نگرش  نقش‌های جنسیتی  دانش‌آموزان  
موضوع جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده مقدمه: آموزش و القا يكسري نقش هاي كليشه اي از طريق خانواده، مدرسه و رسانه هاي ارتباط جمعي مي تواند بر چگونگي نگرش هر دو جنس بر نقش خود تأثير بگذارد. اصل مهمي كه امروزه مطرح است نه تفاوت هاي جنسي ميان دختر و پسر بلكه رفتارهاي جنسيتي مربوط به دختر وپسر است به نحوي كه دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خويش احساس رضايت كنند كه اين موجب سلامت روحي آنان خواهد شد. لذا تحقيقي با هدف تعيين نگرش دانش آموزان دختر وپسر نسبت به نقش جنسيتي خود و جنس مخالف در شهر ايلام انجام شد.\r\nروش: در يك پژوهش توصيفي ـ تحليلي 402 دانش آموز (206 پسر و 196 پسر) مقاطع آخر ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر ايلام با روش نمونه گيري خوشه اي و تصادفي ساده انتخاب شدند. حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به ميزان 50% و دقت 05/0 برآوردشد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود كه روايي آن به طريق روايي محتوي و پايايي آن از طريق محاسبه آلفا كرونباخ (7/0) محاسبه گرديد. كليه داده ها پس از جمع آوري توسط نرم افزار آماري SPSS و با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شد.\r\nيافته ها: نتايج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسيت خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسيتي دختران 5/69% از دختران نگرش مثبت و 74% از پسران نگرش منفي داشتند (000=p ) در رابطه با نقش جنسيتي پسران، 76% از پسران نگرش مثبت و 38% از دختران نگرش منفي داشتند (05/0 > p). بين مدرسه محل تحصيل، سال تحصيلي، منطقه يا محل زندگي، شغل مادر، تماشا كردن تلويزيون و مطالعه غير درسي با نحوه نگرش ارتباط معناداري ديده شد (05/0< p).\r\nنتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسيتي دختران نگرش منفي داشتند. مسلماً با آموزش و آگاه سازي والدين و اولياي مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس مي توان در جهت ايجاد جوّ مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام هاي مؤثري برداشت. البتّه نقش كتب درسي، صدا وسيما و رسانه هاي جمعي را نمي توان ناديده انگاشت.

کد مقاله 13610
تعداد بازدید 1025

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397