• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي رابطه رفتارهاي متفاوت ارتباطي نظارتي والدين در وضعيت‌هاي مختلف تحصيلي و اجتماعي فرزندان دانشجو
شماره ویرایش
تعداد صفحات 20
نویسنده محمدعلی مظاهری تهرانی - منصوره السادات صادقی - محمود حیدری
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده پژوهی سال 7 پیاپی 25
تاریخ انتشار بهار - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 54-35
زبان فارسی
کلید واژه سازگاری اجتماعی  دانشجو  وضعیت اجتماعی  وضعیت تحصیلی  رفتارهای ارتباطی والدین  رفتارهای نظارتی والدین  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     خانواده و اجتماع     روابط خانوادگي    
چکیده هدف از مقاله حاضر، به عنوان بخشي از يك پژوهش ملي، بررسي تأثير رفتار ارتباطي و نظارتي والدين بر وضعيت تحصيلي ـ اجتماعي دانشجويان مي باشد. تعداد 2636 نفر متشكل از 1318 دانشجو از ميان دانشجويان مجرد دوره هاي كارشناسي دانشگاه هاي شهيد بهشتي، تبريز، اصفهان، شهركرد و گيلان (دانشگاههاي جامع دولتي تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گروه هاي آموزشي پنج گانه) و 1318 نفر والد پاسخگو (والد يا يكي از افرادي كه به عنوان مراقب اصلي با دانشجو زندگي مي كند)، با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. معيار انتخاب، پيشرفت تحصيلي و سازگاري اجتماعي با محيط دانشگاه بوده كه در اين چارچوب از ميان دانشجويان 421 دانشجوي مشروط و 411 نفر معادل مشروط، 237 دانشجوي كميته انضباطي، 245 نفر معادل كميته انضباطي، انتخاب شدند. سپس هر دو عضو خانواده هاي شركت كننده در طرح (دانشجو و والد پاسخگو) به طور جداگانه مقياس سنجش كيفيت ارتباط با خانواده و ميزان نظارت والدين را تكميل كردند. مقايسه نتايج گزارش شده در اين پژوهش نشان داد كه تفاوت ميانگين نمرات متغيرهاي مقياس هاي چندگانه (ارتباط از ديد فرزند و والد، گرمي ارتباط از ديد فرزند و والد، نظارت از ديد فرزند و والد و لزوم نظارت از ديد فرزند و والد) در بين دانشجويان متعلق به گروه هاي مشروط، كميته انضباطي و گروه هاي معادل آنها به گونه است كه ميانگين نمرات ارتباط و گرمي ارتباط و همچنين نظارت، در دانشجويان و والدين دانشجويان متعلق به گروه هاي مشروط و كميته انضباطي نسبت به گروه هاي معادل آنها پايين تر و تفاوت ميانگين نمرات معنادار است. كيفيت ارتباط والدين با فرزندان، ميزان محبت و كنترل والدين، از مؤلفه هاي مهم در افزايش سلامت روان دانشجويان است. ارتباط مناسب والدين و فرزندان، هم دردي در مورد مشكلات، تبادل نظر در مورد مسائل تحصيلي و اجتماعي و كنترل و نظارت بر وضعيت آنها منجر به ايجاد احساس خودكارآمدي در دانشجويان و انگيزه بيشتر براي كسب موفقيت هاي بعدي در تحصيل مي گردد.

کد مقاله 13591
تعداد بازدید 892

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397