عنوان
|
بررسي رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي ـ دانشگاهي و گرايش هاي تفكر انتقادي دانشجويان با واسطه گري ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
27 |
نویسنده
|
مرتضی لطیفیان - مریم کورشنیا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 7 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده ابعاد الگوهای ارتباطات استادان ارضای نیازهای روانشناختی پایه و گرایشهای تفکر انتقادی
|
موضوع
|
روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف از اين مطالعه بررسي اثر واسطه اي ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه در رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي ـ دانشگاهي و گرايش هاي تفكر انتقادي دانشجويان است. در اين مطالعه 437 دانشجوي كارشناسي (275 دختر و 162 پسر) كه با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چندمرحله اي از بين دانشجويان دانشگاه شيراز انتخاب شده بودند، شركت داده شدند.\r\nشركت كنندگان ابزار تجديد نظر شده الگوهاي ارتباطات خانواده، ابزار الگوهاي ارتباطات استادان، نسخه عمومي مقياس ارضاي نيازهاي پايه و ابزار گرايش هاي تفكر انتقادي كاليفرنيا را تكميل كردند. اصل آزمون ساختار هفت عاملي ابزار گرايش هاي تفكر انتقادي كاليفرنيا كه توسط فاسيونه و همكارانش مطرح شده، ساختار عاملي جديدي با چهار گرايش بود. نتايج تحليل مسير و شاخص هاي برازش نكويي مدل از اثر واسطه اي ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه حمايت كرد. الگويي كه بدان شكل ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه در رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي ـ دانشگاهي و گرايش هاي تفكر انتقادي دانشجويان اثر واسطه اي دارد، در مورد هر يك از گرايش ها متفاوت بود. در اين مطالعه، اين الگوها و دلالت هاي آنها مورد بحث قرار گرفته است.
|