عنوان
|
اثربخشي آموزش مهارت هاي مقابله اي بر اضطراب دختران دبيرستاني |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
علیرضا کاکاوند - فریبا پارسامنش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطراب مهارتهای مقابلهای
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير آموزش برنامه مهارتهاي مقابله اي بر اضطراب دانش آموزان دختر دبيرستاني بود. بدين منظور 60 نفر از دانش آموزان از بين دختران سال اول دبيرستان هاي كرج به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و پس از كنترل متغيرهاي هوش و وضعيت هاي اقتصادي، 20 نفر حذف و بقيه در دو گروه20 نفره، آزمايش وكنترل جاي گرفتند، و در اولين جلسه در هر دو گروه پرسشنامه اضطراب بك (BAI) به عنوان پيش آزمون اجرا گرديد، سپس برنامه آموزش مهارتهاي مقابله اي (لوينسون و گوت ليب 1995)، طي 14 جلسه به گروه آزمايشي آموزش داده شد. پس از پايان آموزش ها، پرسشنامه اضطراب بك (BAI) مجدداً به عنوان پس آزمون براي هر دو گروه اجرا گرديد. داده ها با استفاده از آزمون آماري كوواريانس و آزمون t نمونه هاي جفت شده، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان مي دهد كه آموزش مهارت هاي مقابله اي در كاهش عامل كلي اضطراب و دو خرده مقياس آن: اضطراب جسمي و ذهني در دانش آموزان گروه آزمايشي به طور معناداري مؤثر است.
|