عنوان
|
تأثیر آموزش درس «جمعیت و تنظیم خانواده» بر آگاهی و نگرش دانشجویان پسر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
زیبا خضرطه - یوسف محمودی فر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش تنظیم خانواده آگاهی دانشجو آموزش
|
موضوع
|
تنظيم خانواده / کنترل جمعيت
|
چکیده
|
اهداف: تنظیم خانواده به عنوان راهکاری برای مقابله با افزایش جمعیت از سوی اکثر کشورها پذیرفته شده است. یکی از عوامل موفقیت برنامههای تنظیم خانواده، آموزش اهداف آن به دانشجویان است. این مطالعه به منظور برسری تاثیر آموزش درس «جمعیت و تنظیم خانواده» بر آگاهی و نگرش دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد انجام شد.\r\nروشها: این مطالعه، نیمهتجربی و از نوع قبل و بعد است. روش نمونهگیری غیرتصادفی ساده و در دسترس بود که 200 پسر مشغول به تحصیل در رشتههای م ختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه در دو مرحله جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS13 و روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون T و ضریب همبستگی استفاده شد.\r\nیافتهها: 3% دانشجویان سابقه انتخاب مجدد این وحد دری را داشتند. میانگین نمرات آگاهی دانشجویان قبل از آموزش 3/12 از 15 امتیاز قسمت اگاهی پرسشنامه بود که بعد از آموزش به 9/67 افزایش یافت (0/001=P). همچنین میانگین نمره نگرش دانشجویان قبل از آموزش 4/75 از 15 امتیاز قسمت نگرش پرسشنامه بود که بعد از آموزش به 8/29 افزایش یافت (0/002=P). بین سن، وضعیت تاهل، نوع رشته تحصیلی، سابقه انتخاب این درس، سال ورود به دانشگاه، مدرک تحصیلی والدین، مدرک و رشته تحصیلی همسر با آگاهی و نگرش دانشجویان اختلاف معنیداری وجود داشت (0/05>P).\r\nنتیجهگیری: ارایه خدمات تنظیم خانواده به واسطه آموزش واحد درسی «جمعیت و تنظیم خانواده» در دانشگاهها برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشجویان و در نتیجه بهبود عملکرد آنان نسبت به تنظیم خانواده موثر است.
|