عنوان | باروری مصنوعی از دیدگاه حقوق اسلام |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مدرس علوم انسانی - دانشگاه تربیت مدرس - علمی پژوهشی سال 8 شماره 4 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1383 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اشتغال نشوز ارث جنین باروری مصنوعی تلقیح مصنوعی نسب زوجه مصلحت خانواده منع اشتغال شروط ضمن عقد نکاح |
موضوع | احکام خانواده باروري / ناباروري / انواع باروری زن و فقه / فقه زنان سقط جنين / جنين نسب |
چکیده |
با توجه به اهمیت خانواده و نقش آن در تشکیل جوامع بشری و توصیه اسلام بر حفظ و قوام آن، تساهل و کوتاهی در مقابل موضوعات جدیدی که در این حوزه بروز می کند موجه نیست. یکی از این موضوعات، باروری مصنوعی است. حق داشتن فرزند در مواردی که زوجین یا یکی از آنها قادر به تولید مثل نیست، نباید بهانه ای برای نادیده گرفتن اصول اخلاقی و فرزنددار شدن از طریق راه های غیرطبیعی یا خارج از ازدواج فراهم سازد.\r\nلقاح خارج از رحم و سایر روش های باروری مصنوعی از اموری است که به وسیله دانشمندان غربی در قرن اخیر به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تولد"لوئیز براون" در سال 1978 نتیجه مثبت این تحقیقات بود.\r\nدر این مقاله با استفاده از نظر فقها، دیدگاه دین اسلام در مورد باروری مصنوعی، مبتنی بر فقه امامیه از نظر جواز یا حرمت، نسب، ارث و ازدواج مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله جنبه های مختلف این موضوع را تبیین و بعضی ازمسائل مورد نزاع در اینرابطه را آشکار می سازد.\r\nملاک حلیت و حرمت در تلقیح مصنوعی بر طبق نظر اکثر فقهای اسلامی بستگی به وجود یا عدم وجود رابطه صحیح با غیر شرعی بین زن ومرد است. در عین حال فرزند متولد شده از اسپرم مرد و تخمک زن فاقد رابطه زوجیت، دارای حقوقی از نظر نسب، ارث، فقه و غیره است. |
کد مقاله | 13004 |
تعداد بازدید | 1047 |
|