عنوان | بررسی تأثیر نقشهای اجتماعی غیر سنّتی بر هویّت اجتماعی دختران |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پيک نور (علوم انسانی) - دانشگاه پیام نور - علمی تخصّصی سال 7 شماره 3 |
تاریخ انتشار | 28 - بهمن - 1386 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدرنیته سنت هویت اجتماعی نقشهای اجتماعی غیرسنتی باز تا بندگی منابع هویت ساز غیر سنتی ایدئولوژی خانواده سنتی |
موضوع | زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان زن، سنت، مدرنيته هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
جامعهشناسی امروز برای تحلیل هویّت اجتماعی، توجه خود را از ساختارهای هویّت بخش سنّتی به منابع هویّت ساز غیرسنّتی معطوف کرده است. منابع هویّت بخش سنّتی مانند نژاد، سن، طبقه اجتماعی، و منابع هویّت ساز غیرسنّتی مانند مصرف، ذائقه و سبکهای زندگی اجتماعی است. در این مقاله به این پرسش اساسی پرداخته شده است که دختران دانشجو چه تعریفی از چگونگی هویّت اجتماعی خویشتن در دورۀ گذار دارند. از بررسی انتقادی ادبیّات موضوع تحقیق و به خصوص با تأکید بر آرای گیدنز (Giddens) در مورد مدنیته و چگونگی هویّت فردی و اجتمایع در عصر مردن، این فرضه کلّی استنتاج شده است که «با تضعیف شالودهها و ساختارهای سنّتی، دختران تلاش میکنند با پذیرش نقشهای اجتماعی غیرسنّتی و با شناخت آگاهانه از موقعیّت اجتماعی خود در جامعه و با حرکت به سمت منابع هویّتساز غیرسنّتی و بیشتر به صورت یک طرح بازاندیشانه و بازتابنده، هویّت اجتماعی غیرسنّتی را برای خود تعریف کنند. برای آزمودن این فرضیه متغیّرهایی مثل نقشهای اجتمیع غیرسنّتی، آگاهی اجتماعی، تحصیلات والدین، ایدئولوژی خانوادۀ سنّتی، هویّت اجتماعی، شغل، تحصیلات دانشگاهی و طبقۀ اجتماعی، روی نمونه 389 نفری از دانشجویان دخترت مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان، به روش پیمایشی، مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد دختران جامعه ما سعی دارند با اتّکا به منابع هویّت ساز غیرسنّتی چون تحصیل و شغل، از هویّت اجتماعی سنّتی که توسط مردان و خانوادۀ پدرسالار برای آنها تعریف شده است گذار کنند و خودشان به صورت بازاندیشانه و بازتابنده، هویّت اجتماعی غیرسنّتی را برای خویشتن درجامعه تعریف نمایند. |
کد مقاله | 12953 |
تعداد بازدید | 1050 |
|