عنوان
|
بررسي و شناسايي خودپندارهي تحصيلي و غيرتحصيلي، و پيش بيني کنندهگي آن در پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر سال دوم دبيرستان شهر تهران(گرايشهاي رياضي-فيزيک و علوم انساني) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
نیک چهره محسنی - منصوره کریم زاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 2و3 |
تاریخ انتشار
|
تابستان و پاييز - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران پیشرفت تحصیلی خودپنداره خودپنداره تحصیلی خودپنداره غیرتحصیلی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
در این پژوهش، رابطهی خودپندارهی (تحصیلی، غیرتحصیلی، و کلی) را با پیشرفت تحصیلی در 300 دانشآموز دختر سال دوم دبیرستان در گرایشهای ریاضی ـ فیزیک و علوم انسانی (در منطقهی 6 تهران) بررسی نمودهایم. ابزار به کارگرفته شده در این پژوهش، پرسشنامهی توصیف از خود مارس (SDQ) بود و برای بررسی پیشرفت تحصیلی، از نمرهی درسهای کلامی و ریاضی، و میانگین نیمسال آخر استفاده شد.\r\nیافتههای پژوهش نشان داد که خودپندارهی تحصیلی در هر گروه آزمودنی از توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی برخوردار است (000/0P)؛ اما تفاوتی در میان گروهها در خودبندارهی کلامی و خودپندارهی غیرتحصیلی دیده نشد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر قدر افراد از خودپندارهی تحصیلی مثبتتری برخوردار باشند، پیشرفت تحصیلی بهتری خواهند داشت و احتمال مشارکت آنها در رشتههای ریاضی ـ فیزیک بیشتر خواهد بود.
|