عنوان | زنان میراث دار سفره های هفت سین و نذری |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه نجوای فرهنگ - علی صادق مقدسی پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | بهار - 1387 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن سفره هفت سین نذری سفرههای ایرانی |
موضوع | زن در تاريخ / زن و تاريخ جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین |
چکیده |
نذر و جنبه های آئینی و مناسکی آن یکی ازکهن ترین مراسمی است که بین انسان از یک طرف و جهان مینوی از طرف دیگر از گذشته های دور تا به امروز جریان و تداوم داشته است. \r\nکشف گندم و جو را به ایزیس نسبت می دادند و در جشنواره هایش جوانه این غلات را به یادبود نعمتی که بر بشر ارزانی داشته با تشریفات حمل می کردند. اگوستین تفصیل بیشتری می دهد. او می گوید: ایزیس جو را زمانی کشف کرد که مشغول ادای نذر و پیشکشی برای نیاکان مشترک خود و شوهرش بود. (فریزر،1383:433). در توضیح المسایل، مسأله 2640 نذر چنین شرح داده می شود:\r\nنذر آنست که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد یا کاری را که نکردن آن بهتر است برای خدا ترک نماید. در نذر باید صیغه خوانده شود و لازم نیست آنرا به عربی بخوانند، پس اگر بگوید چنانچه مریض من خوب شود، برای خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم نذر او صحیح است. مسئله های 2640 تا 2670 مربوط به نذر و احکام آن می باشد. واژه نذر و نذری معمولا با مجموعه ای از لغات دیگر مانند نیت، جاجت، نیاز، درخواست، طلب و توسل آورده می شود و در واقع صورتی از معامله را دارد که یک طرف آن انسان و طرف دیگر خدایان، ایزدان، فرشتگان، پیامبران، مقدسین ادیان، اولیاء و بزرگان دینی و حتی در دایره ای وسیع تر بسیاری از نیروهای طبیعی ماوراء طبیعی قرار دارند. در معامله نذر می توان، قید شرطی بودن را در نیت آورد، یعنی نذر کننده در نیت خود شرط می کند در صورتی که جاجت یا درخواست او برآورده نشد او هم ملزم به تعهد خود نمی باشد.\r\nدر این پژوهش از نظریات انسان شناسانی مانند: گیرتس (Greetz)، ترنز (Terner)، اشنایدر (Schneider) و همچنین جامعه شناسانی مانند جرج هربرت مید (Mead)، تالکوت پارسونر (Parsons) و هومنز (Homans) و همچنین از نظریات فریزر (Frazer.J) و هانری کربن (Henry Corbin) بهره مند شده ایم.\r\nدر تحقیق حاضر، سفره های نذری و صورت های گوناگون آن در مراسم آیینی، ملی، مذهبی مورد نظر می باشد که به آن پرداخته شده است و سعی شده که به پرسش های فراوان آن از دیدگاه علمی (انسان شناسی و جامعه شناسی) پاسخ های مناسب و منطقی داده شود. |
کد مقاله | 12930 |
تعداد بازدید | 1769 |
|