عنوان | اثر برابری جنسیتی آموزشی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب در حال توسعه (06 ـ 2000) مدل سیستم همزمان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1389 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | برابری جنسیتی رشد اقتصادی سیستم معادلات هم زمان رگرسیونهای به ظاهر مرتبط کشورهای در حال توسعه |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و اقتصاد / مشاركت اقتصادي زنان تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامههاي توسعه |
چکیده |
در چندین دهه اخیر، سرمایه گذاری در آموزش زنان و برابری جنسیتی به عنوان مقولهای مد نظر اقتصاددانان و سیاستگذاران قرار گرفته است. نابرابری جنسیتی آموزشی دارای اثر منفی بر سرمایة انسانی و در نتیجه رشد اقتصادی است. در مقالة حاضر با استفاده از الگوی سیستم همزمان و روش رگرسیون به ظاهر نامرتبط(SUR)، اثر مستقیم و غیر مستقیم برابری جنسیتی آموزشی بر رشد اقتصادی بررسی شده است. نمونة مورد بررسی شامل منتخبی از کشورهای در حال توسعه طی دورة 06 ـ 2000 است. نتایج برآورد مدل نشان دهندة تأثیر مثبت و معنادار برابری جنسیتی آموزشی بر رشد اقتصادی بوده است. بر اساس نتایج بهبود برابری جنسیتی آموزشی تسریع کنندة رشد اقتصادی است که به طور مستقیم به واسطة تأثیر آن بر انباشت سرمایة انسانی و به طور غیر مستقیم از طریق تنظیم رشد جمعیت و توسعة سرمایه گذاری حاصل شده است. بنا بر این لازم است کشورهای در حال توسعه با اتخاذ سیاستهای مناسب و در نظر گرفتن نقش زنان در توسعة اقتصادی، زمینههای ارتقاء برابری جنسیتی در جهت رشد اقتصادی را فراهم نمایند.\r\nطبقه بندي JEL: O11،O4،J16،J7،I2،D63 |
کد مقاله | 12911 |
تعداد بازدید | 976 |
|