عنوان
|
تأثیر آموزش مبتنی بر مدل قصد رفتاری بر نگرش مادران نسبت به سوء رفتار با کودک در مراجعین به خانه های بهداشت شهرستان فلاورجان استان اصفهان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
خسرو توکل - غلامرضا شریفی راد - شکوفه عظیمی - عباس حسینی؟ |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سوء رفتار با کودک مدل قصد رفتاری آموزش
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي مشاوره خانواده
|
چکیده
|
مقدمه: از عوامل مؤثر در نحوه رفتار والدین با کودک، نگرش آنها نسبت به شیوه های تربیتی است و نگرش می تواند با اتکا به دانش حاصل از آموزش، جهت گیری مثبت و منطقی به خود بگیرد. گذر از آموزش بهداشت سنتی مستلزم مطالعه مدل های آموزشی نوین می باشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش مادران نسبت به سوء رفتار با کودک قبل و بعد از آموزش بر اساس مدل قصد رفتاری انجام شده است.\r\nمواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی ، یک گروهی و با طرح آزمون قبل و بعد بود. نمونه های این پژوهش را 45 مادر دارای نگرش سوء رفتار تشکیل می دادند که به روش تصادفی منظم از میان مراجعین یکی از خانه های بهداشت شهرستان فلاورجان در سال 87 ـ 1386 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه استاندارد نقش والدی افراد جوان ـ بزرگسال بود. این پرسش نامه از روایی و پایایی لازم برخوردار بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 10 و آزمون t – paired مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته ها : مقایسه میانگین نمرات نگرش مادران قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی با p < 0/001 ، نمایانگر وجود تفاوت معنی دار در میانگین نمره کلی نگرش قبل و بعد از مداخله آموزشی بود.\r\nنتیجه گیری: از آن جایی که در این مطالعه نگرش مادران نسبت به رفتار با کودک بعد از مداخله آموزشی ارتقا یافت، این مسأله تأثیر اقدامات آموزشی را تأیید می نماید. چنین آموزشهایی ممکن است با بهبود رفتار والدین نسبت به فرزندان، موجب کاهش موارد بد رفتاری و کم توجهی نسبت به کودکان شود.
|