عنوان
|
تأثیر آموزش مهارتهای کنترل کودک به مادران بر کاهش علایم اختلال نقص توجه/ بیش فعالی کودکان و افسردگی مادران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
حسین آزاد - حسن پاشا شریفی - حسن احدی - بهرام میرزائیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مادران اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش مهارتهای پایش کودک تغییر رفتار
|
موضوع
|
افسردگي زنان بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي مشاوره خانواده
|
چکیده
|
اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) برای بسیاری از دانش آموزان مشکلات زیادی ایجاد می کند و بر عملکرد شناختی، اجتماعی ، هیجانی و خانوادگی و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشویی آنان تأثیر می گذارد.از سوی دیگر، والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، فشار روانی بیش از حدی را تجربه می کنند و افسردگی، احساس محدودیت، ناکامی بالا، توانایی و اعتماد به نفس پایین و نیز اختلاف زناشویی در بین آنها مشاهده می شود.\r\nهدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش رفتاری کنترل کودک به والدین بر کاهش نشانه های نقص توجه/بیش فعالی و بهبود عملکرد رفتاری کودکان و نیز کاهش میزان گرایش به افسردگی مادران کودکان مبتلا به این اختلال است. برای این منظور 22 دانش آموز 6 تا 11 سالۀ مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی که به مراکز مشاوره و بهداشت روانی شهرستان ساری مراجعه کرده اند از طریق مصاحبۀ بالینی و پرسشنامۀ SNAP-IV به شیوه ای هدفمند برای پژوهش انتخاب شدند. سپس افراد نمونه از نظر متغیرهای سن، جنسیت و تحصیلات با هم همتاسازی شده و برحسب تصادف در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در جلسه های برنامۀ آموزشی مهارتهای کنترل کودک در گروه آزمایش فقط مادران شرکت کردند و به مدت 14 جلسه تحت آموزش مطابق برنامۀ بارکلی (1981) و نیز فورهند و مک ماهون (1981) قرار گرفتند اما گروه گواه تا پایان پس آزمون هیچ آموزشی دریافت نکرد.
|