عنوان
|
بررسي تصويرسازي نقش جنسيت در آگهي هاي بازرگاني سيماي جمهوري اسلامي ايران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
منیژه حقیقی نسب - شهره هدایتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 3 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تبلیغات تجاری تصویرسازی نقش جنسیت کلیشههای نقش جنسیت تبلیغات تلویزیون
|
موضوع
|
زن در ايران/ خانواده در ايران زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
در این نوشتار تصویرسازی نقش جنسیت در آگهیهای تلویزیونی ایران بررسی میشود. هدف پژوهش، شناخت تفاوتها میان چهگونهگی نمایش زنان و مردان بازیگر نقش اصلی آگهیهای تلویزیونی از نظر شناسههای کلی، شناسههای جمعیتشناختی، و شناسههای نگرشی/رفتاری است.\r\nدر راستای اجرای پژوهش، 139 آگهی (نمونهی آماری) به رشو تحلیل محتوا که روش معمول بهکارگرفته شده در پژوهشهای پیشین نقشهای جنسیت است بررسی شد.\r\nیافتهها نشان داد که میان شخصیت اصلی (مرد/ زن) در آگهیهای تلویزیونی از لحاظ شناسههای گفتهشده تفاوت وجود دارد و نمایش مردان و زنان در آگهیهای تلویزیونی در راستای نقشهای سنتی است.
|