• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی انسان‌شناختی روابط همسایگی (مطالعه تطبیقی روابط زنان شاغل و خانه‌دار)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 0
نویسنده مرتضی منادی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران - انجمن جامعه‌شناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار تابستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 122-104
زبان فارسی
کلید واژه زنان خانه‌دار  زنان شاغل  روابط خانوادگی  سرمایه‌های فرهنگی  روابط اجتماعی  زندگی روزمره  سرمایه اجتماعی  سرمایه اجتماعی زنان  بررسی تطبیقی  همسایگی  تحلیل انسان‌شناختی  سرمایه فرهنگی زنان  
چکیده مقالۀ حاضر در صدد بررسی بخشی از زندگی روزمرۀ زنان، یعنی روابط اجتماعی آنان است. در این بررسی انسان‌شناختی، مقایسه‌ای بین روابط اجتماعی زنان شاغل و خانه‌دار صورت می‌گیرد. زنان شاغل و زنان خانه‌دار جامعۀ ما نیز بر اساس سرمایه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌شان با اطرافیان خود (خانواده، دوستان و همسایگان) ارتباط‌های متفاوتی برقرار می‌کنند.
به کمک روش کیفی با ابزار مصاحبه، با تعدادی از زنان که به صورت اتفاقی تصادفی انتخاب شدند، مصاحبه‌های طولانی انجام شد. تحلیل محتوای متن مصاحبه‌ها نشان دادند افراد با سرمایۀ فرهنگی کم، بیشترین ارتباط خانوادگی را دارند و خیلی کم همراه با خانواده، با دوستان ارتباط داشته و اصلاً به تنهایی با دوستان ارتباط (غیر خانوادگی) ندارند. افراد با سرمایۀ فرهنگی متوسط بیشتر روابط خانوادگی را ترجیح می‌دهند و تعدادی همراه با خانواده، با دوستان و تعدادی بیشتری به تنهایی ارتباط برقرار می‌کنند. افراد با سرمایۀ فرهنگی بالا نیز اغلب با خانواده، تعدادی با دوستان و تعدادی به تنهایی با دوستان خود رابطه برقرار می‌کنند.
بیشتر زنان خانه‌دار روابط خانوادگی داشته و فقط یک مورد از آنان همراه با خانواده و یا به تنهایی، با دوستان ارتباط داشت. اکثر زنان شاغل نیز با خانواده ارتباط داشته و تعدادی با دوستان و تعدادی بیشتری به تنهایی با هم‌جنسان خود ارتباط دارند. سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی نقش مهمی را در نتایج به دست آمده ایفا نمی‌کنند. عامل اصلی در شکل و نوع روابط اجتماعی، سرمایۀ فرهنگی است.
نتایج حاکی است که سرمایۀ فرهنگی پایین، خانه‌داری و ارتباطات خانوادگی نوعی چرخه را ساخته‌اند. در حالی که، سرمایۀ فرهنگی متوسط و بالا، شاغل بودن و روابط با هم‌جنسان نیز چرخه‌ای دیگر را بنا کرده‌اند. در واقع، فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، مطالعه، تماشای تلوزیون، شرکت در مجالس شعر، تفسیر قرآن بسیج و غیره، جدای از سطح تحصیلات در برقراری ارتباطات نقش مهمی دارند.

کد مقاله 12869
تعداد بازدید 938

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397