عنوان | ارزیابی تراز توانایی های شناختی ریاضی (فضا و عدد) و همبستگی آن با پیشرف تحصیلی و سن عقلی و جنسیت |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1386 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی تواناییهای شناختی ریاضی سن عقلی نظریه تحولی پیاژه |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
این مطالعه با هدف ارزیابی درک مفاهیم بنیادی ریاضی و بررسی رابطه بین تواناییهای شناختی ریاضی و عملکرد دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی استان مازندران بر اساس نظریۀ پیاژه انجام شده است. برای پوشش دادن کامل اهداف تحقیق 16 فرضیۀ فرعی بررسی شد. جامعۀ آماری این مطالعه را کلیۀ دانش آموزان پسر و دختر پایه های اول تا پنجم مشغول به تحصیل در استان مازندران در سال تحصیلی 86-1385 تشکیل دادند. به طور کلی تعداد 200 آزمودنی (100 پسر و 100 دختر)در پنج پایۀ تحصیلی ابتدایی مورد آزمون تشخیص تواناییهای شناختی ریاضی پیاژه قرار گرفتند. از این تعداد از هر پایۀ تحصیلی 20 دانش آموز انتخاب شدند. در مجموع از هر پایۀ تحصیلی 40 دختر و پسر آزمودنیهای این مطالعه راتشکیل دادند. ابزارهای این مطالعه را آزمون تواناییهای شناختی ریاضی پیاژه، آزمون هوش آزمانی گودیناف و محاسبۀ میانگین نیمسال قبل تمامی دروس تشکیل دادند. یافته ها نشان داد که سطح عملکرد پایه های تحصیلی در ادراک فضایی نقطه، مفهوم ضرب و مفهوم کسر تفاوت معنادار وجود دارد، ولی در مورد سایر تواناییها تفاوت معنادار نیست. بین تواناییهای شناختی ریاضی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف دورۀ ابتدایی همبستگی وجود دارد. بین تواناییهای شناختی ریاضی و سن عقلی دانش آموزان پایه های مختلف مقطع ابتدایی همبستگی معنادار وجود ندارد. بین میزان توانایی شناختی ریاضی پسران و دختران تفاوت معنادار وجود ندارد سطح خطاپذیری در تمامی موارد تعیین شده است (P\r\nبه اصل سند مراجعه شود. |
کد مقاله | 12849 |
تعداد بازدید | 1147 |
|