عنوان | تجارب زنده دانشجویان پرستاری دختر از اولین برخورد با محیطهای بالینی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فیض شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان پرستاری اولین برخورد با محیط بالینی پدیدهشناسی |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاغل زنان |
چکیده |
سابقه و هدف: توجه به محیطهای بالینی در ایجاد آمادگی و مهارت در برنامه های آموزش حرفه ای عملکردی نظیر پرستاری، از دیرباز شناخته شده است. تجربیات کسب شده از این محیطها برای دانشجویان پرستاری، خصوصاً دانشجویان مبتدی و تازه وارد بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. لذا، هدف این پژوهش، توصیف و تفسیر تجربه دانشجویان دختر پرستاری از اولین برخورد با محیطهای بالینی میباشد.\r\nمواد و روشها: مطالعه با رهیافت کیفی و روش پدیدار شناسی انجام شد. تعداد ده دانشجو که اولین کارآموزی خود را آغاز نموده بودند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. دو مصاحبه گروهی نیز ترتیب داده شد. به علاوه تعدادی دست نوشته و خاطرات نیز منبعی برای گردآوری دادهها بودند. داده ها به صورت مکتوب درآمد و با روش فنومنولوژی ترکیبی ون منن تجزیه و تحلیل شد.\r\nنتایج: شرکت کنندگان این مطالعه در دامنه سنی بین 20 تا 22 سال قرار داشتند و تجربه اولیه آنها در بخش های داخلی و جراحی بوده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، حدود پانصد کد اولیه بود که نهایتاً در 6 مضمون ظهور یافت که عبارت بودند از: تخریب پیش پنداشتها، چالش آموزش / یادگیری بالینی، جذابیت ها، تطابق، هویت پذیری و بیمار محوری. همچنین 18 زیر مضمون، توصیف کننده این مضامین بودند. به عنوان مثال چالش مراقبتي، محیط غیر جذاب و نامطبوع و ارتباط پرسنلی نامطلوب، از جمله تجربیاتی بود که توسط شرکت کنندگان با مضمون تخریب پیش پنداشتها احساس گردید. کسب تجربیات واقعی و ارتباط با بیمار و کشف ناشناختهها از جذابیتهای اولین برخورد با محیط به شمار میرفتند. به علاوه شرکت کنندگان در همان اولین تجربیات ایشان بیمار محوری را با حس همیاری و همدردی و ضرورت رضایت بیمار، درک نمودند\r\nنتیجه گیری: تخریب پیش پنداشتها یکی از اجزای اصلی این اولین تجربه به شمار میرفت. آنها مراقبت را چالشی بزرگ دیدهاند، ولی در این هیاهو سعی میکرده اند که خود را سازگار نموده و به نحوی با مثبت نگری و تغییر در خود با شرایط کنار بیایند. بخش آموزشی دانشگاه، مربیان بالینی و مدیران پرستاری میتوانند از این یافتهها در هر چه بهتر و مثبت تر کردن تجربه دانشجویان پرستاری از این محیط بالینی بهره گیرند. |
کد مقاله | 12823 |
تعداد بازدید | 1033 |
|