عنوان
|
بررسی مهارتهای مقابلهای و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر گوشهگیر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
فریده ملکشاهی - محمد نریمانی - نادر محمودی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 9 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار
|
1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای مقابلهای تحمل ابهام و گوشه گیری
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای مقابلهای و تحمل ابهام دانشآموزان دختر گوشهگیر و عادی بوده است. روش: این پژهش، علیّ ـ مقایسهای است و با روش پرسشنامهای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر دوره متوسطه منطقه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنها، 725 نفر انتخاب شدند و به مؤلفه گوشهگیری پرسشنامه وودورث پاسخ دادند که 50 نفر از آنها گوشهگیر تشخیص داده شدند. از میان این 50 نفر، 20 دانشآموز گوشهگیر نبودندف از میان دانشآموزان همان کلاسها انتخاب و همتاسازی شدند. این همتاسازی از نظر سن، جنس و تحصیلات صورت گرفت. از هر دو گروه خواسته شد «مقیاس تحمل ابهام» و «پرسشنامه شیوههای مقابلهای» را تکمیل کنند. دادههای جمعآوری شده از این پرسشنامهها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.\r\nیافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان عادی و گوشهگیر در مهارتهای مقابلهای و تحمل ابهام تفاوت وجود دارد و نیز یافتههای تحقیق نشان دهنده آن است که راهبرهای مقابلهای استفاده شده از سوی دانشآموزان عادی، بیشتر مسئله مدار، شناختی و رفتاری است. در حالی که این راهبردها در دانشآموزان گوشهگیر بیشتر هیجان مدار و اجتنابی است. نتیجهگیری: نتیجه اکلی این تحقیق ناشن میدهد که دانشآموزان گوشهگیر در مقیاس تحمل ابهام نمره پایین و در راهبردهای مقابلهای اجتنابی و هیجان مدار نمرات بالایی دارند، با بررسی این راهبردها میتوان دانشآموزان گوشهگیر را تشخیص داد و اقدامات لازم را برای پیشگیری از گوشهگیری و کمک به درمان آن انجام داد.
|